راه ترقی

آخرين مطالب

اعتراض به فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) توسط شهرداری تهران نوشتارها

اعتراض به فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) توسط شهرداری تهران
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یک عضو شورای شهر تهران خبر داد: تابلوهای موزه امام‌ علی به قیمت 700 دلار به فروش رفته‌اند. رقمی که بسیار کمتر از قیمت واقعی آنهاست
دیروز صحن شورای شهر تهران تحت تاثیر حضور رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای پاسخ به شبهات فروش 30 تابلو موزه امام علی‌(ع) بود. در این جلسه مشخص شد هر تابلو تنها به قیمت 700 دلار به فروش رفته و باقری، رئیس سازمان در جمع خبرنگاران تاکید کرده که سازمان حق فروش آثار را دارد و از این به بعد هم اقدام به فروش خواهد کرد.
چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که 30 تابلوی نفیس از موزه امام علی‌( ع) متعلق به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خارج شده و دیگر بازنگشته‌ است. چند روز بعد نیز روزنامه سازندگی در گزارشی اعلام کرد که‌ بنا بر اطلاعات سایت World art Dubai 14 اثر از 30 اثر ارزشمند هنرمندان ایرانی که از موزه امام علی خارج شدند در کشور امارات و شهر دوبی فروخته شده‌اند و از 16 اثر دیگر خبری نیست.
5 اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری، چهار اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده در این لیست قرار دارند.
در این جلسه سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موزه‌ها براساس تعریف موزه‌های جهان، حق فروش اموال خود را ندارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند وارد فروش شوند، گفت: این تقسیم‌بندی بین موزه‌های تخصصی و عمومی مشخص نشده است. او با طرح این سوال که تعداد اعضای هیات‌مدیره سازمان فرهنگی و هنری چند نفر است و چند نفر صورت جلسه را امضا کرده‌اند؟ ادامه داد: در رسانه‌ها ارقام مختلفی قید شده و سوال ما این است که تابلوها به چه قیمتی به فروش رفته‌اند؟
تابلوها هنوز به موزه برنگشته‌اند
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره فرآیند خروج این آثار از موزه امام علی‌(ع) گزارشی ارائه کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه هیات‌مدیره سازمان در تاریخ 26 فروردین امسال جلسه برگزار کرده است، یادآور شد: در صورت جلسه آمده که فک پلمب برخی آثار صورت بگیرد و سازمان موظف است که ارزش‌گذاری آثار را با بالاترین قیمت انجام دهد و به فروش برساند. بدون هیچ ابلاغ کتبی در تاریخ های سوم اردیبهشت‌ ماه سه صورت‌جلسه تنظیم شده که در آن 10 اثر، خالق و نوع اثر قید شده است. وی اضافه کرد: در پیوست آمده که تمامی آثار تحویلی در 10 برگ خروج دارند و پس از برگزاری نمایشگاه در 30 خرداد به آرشیو موزه امام علی(ع) عودت داده می‌شود و در غیر این صورت تحویل‌گیرنده علاوه بر تحویل آثار باید خسارات وارده را بپردازد و تحویل‌دهندگان و تحویل‌گیرندگان این برگه را امضا کرده‌اند.
امانی با بیان اینکه پس از تحویل 30 اثر به موسسه‌ای که در وابستگی آن به موسسات عمومی تردید وجود دارد، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فرهنگی و هنری و این موسسه در 6 اردیبهشت ‌ماه منعقد می‌شود، اعلام کرد: سازمان می‌گوید، آثار را برای شرکت در نمایشگاه و حراج و فروش تقدیم می‌کند، هرچند تاکید می‌کند که سازمان ملزم به پاسخگویی درخصوص هرگونه نارضایتی و شکایت هنرمند است و مسئولیت حفظ آثار از زمان تحویل تا عودت بر عهده طرف دوم است. او به مصوبه هیات وزیران در سال 1383 اشاره کرد و افزود: 14 اسفند ماه سال 1381 بنابر پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، هیات وزیران تصویب‌نامه‌ای داشت که اموال هنری در آن تعریف شده است و براساس آن عدم رعایت مفاد منجر به پیگرد قانونی خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین خاطرنشان کرد: در صورتی که اموال موضوع این آیین‌نامه بر اثر خسارات فیزیکی و شیمیایی از بین برود، اموال پس از تایید وزارت میراث فرهنگی از فهرست اموال دولتی خارج خواهد شد. انتقال بلاعوض و امانی آثار موضوع این آیین‌نامه از وزارتخانه، موسسه و شرکت دولتی به دیگر وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی با رعایت دو شرط انجام می‌شود که موافقت قبلی وزارت میراث فرهنگی یک شرط آن است.
امانی با تاکید بر اینکه مصوبه هیات امنا چهار امضا دارد، درحالی که 11 عضو دارد، اظهار کرد: هیات امنای سازمان فرهنگی و هنری نمی‌تواند خارج از مصوبه هیات وزیران باشد. عضو هیات‌مدیره سازمان مصاحبه کرد و گفت که کل رقم اموال کمتر از 3 میلیارد تومان است؛ اما قیمت براساس فهرست سازمان 5 میلیارد و 300 میلیون تومان است.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه با بیان اینکه تابلوها هنوز به شهرداری بازنگشته و شاید می‌خواهند در رویدادها و حراجی های بعدی شرکت کنند، گفت: جلوی فروش تابلوها باید گرفته شود و بسیار بد است که با 150 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری و برای مرمت موزه‌ها، برخی تابلوهای هنری را به فروش برسانیم.
او اضافه کرد: تابلوها باید به سرعت به موزه امام علی(ع) برگردد و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اگر به دنبال عمل به وظایف خود هستند، پیگیری کنند که آثار به شهرداری برگردد. ما با شرکت در رویدادهای بین‌المللی مخالفتی نداریم و اگر مصوبه هیات وزیران مشمول آثار هنری ما نمی‌شود باید استعلام کنیم و اگر چنین باشد، ما حرفی نداریم.
فروش دو تابلوی 1400‌ دلاری افتخار ملی است؟
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: برخی کارها به اعتماد عمومی آسیب می‌زند. بعضی آثار را 700 دلار فروختید و اگر به فروشگاه‌های دوبی مراجعه می‌کردیم یک تابلو بیش از این رقم بود. شما صلاحیت فروش این تابلوها را داشتید؟
او اضافه کرد: شما یک‌سری برگه آورده‌اید و می‌گویید به اعتماد عمومی ضربه می‌زنند. این آثار هنوز به موزه برنگشته است. آیا تنها دو اثر به فروش رفته است؟ آیا ارزش آنها فقط 700 دلار بوده است؟ این تابلوها را برگردانید؛ ما اعضای شورا مبلغ را جمع می‌کنیم و به شما می‌دهیم.
عباسی با طرح این سوال که1400 دلار پول لازم داشتید؟ تاکید کرد؛ این سفر چقدر هزینه داشته و چه کسی هزینه را داده است؟ دو تابلو فروختیم که هزار و 400 دلار قیمت داشت و این افتخار ملی است؟ این برای من و شما زشت است!
بودجه سازمان چهار برابر شده است
در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه این آثار متعلق به تمام ملت ایران است، یادآور شد: دو اثر به مبلغ 80 میلیون تومان به فروش رسیده که باید شفاف شود تا باعث سوء‌استفاده نشود. وی افزود: به نظر می‌رسد، بیانیه‌ای که سازمان صادر کرد و برخی مصاحبه‌ها، نکاتی دارند که جای تأمل جدی دارد و شاهد این هستیم که خط خبری توسط شهرداری تهران و در امتداد آن در شورای اسلامی شهر تهران شکل گرفته است. آنچه رسانه‌ها باید به آن توجه کنند عدد بودجه‌ای است که شورا به سازمان فرهنگی و هنری اختصاص داده و این جفا در حق شوراست که می‌گویند به دلیل نداشتن بودجه و احیای آثار دیگر، آثاری را به رقم 80 میلیون تومان فروخته است.
اقراریان با بیان اینکه در ابتدای دوره ششم، کل بودجه‌ای که سازمان فرهنگی و هنری اختصاص داده 417 میلیارد تومان بوده که 300 میلیارد تومان حقوق و دستمزد بوده است، یادآور شد: این بودجه‌ای است که تمام شورا به آن رای داده است. 2 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه مصوب امسال سازمان فرهنگی و هنری است که از این میزان هزار و 570 میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد است و 700 میلیارد تومان در اختیار این سازمان است که اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی انجام دهد که ابهامات گوناگونی در مورد آن وجود دارد. رقم بودجه این سازمان نسبت به سال 1400 تقریباً چهار برابر شده است.
اینکه می‌گویند پول ندارند و تابلو می‌فروشند، درست نیست!
مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از استماع سخنان اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه «حاد جلوه دادن» موضوع برای ما مساله است در پاسخ به انتقادات قیمت‌گذاری تابلوها، گفت: قانون، فرآیند قیمت‌گذاری را تعیین کرده است و ما علاوه بر کارشناسی رسمی هیات 5‌ نفره نیز تشکیل دادیم و این فرآیند به ما اجازه فروش را داده است. او در مورد هزینه‌های سفر برای این تابلوها با بیان اینکه ایران نماینده اعزام کرده و هزینه‌ها براساس تفاهم‌نامه‌ها پرداخت شده است، اظهار کرد: درخواست ما این بود که وضعیت موسسه بررسی شود و پس از رفع ابهامات در صحن شورا و در حضور رسانه‌ها در مورد آن گزارش داده شود.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما در شهرداری تهران، مبدع فعالیت‌هایی شده‌ایم که تعطیل شده بود، گفت: ما در 3 سال گذشته کم فعالیت نکرده‌ایم؛ اما با گفتن برخی مسائل شهرداری را از مسیر احیای فعالیت‌های هنری محروم می‌کنیم و مردم هم از نعمت خدمات شهرداری محروم می‌شوند.
او با تاکید بر اینکه براساس مصوبات، اثر هنری با شاخص‌های مشخص می‌فروشیم تا اثر هنری دیگری بخریم، گفت: فروش اثر به دلیل تقویت وضعیت و خرید اثر جدید است؛ اما گفتن اینکه ندارند و تابلو می‌فروشند، درست نیست و برای ما بد است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلالى ها بدون مصاحبه استادیوم را ترک کردند

مستأجرها جای صاحب‌خانه را گرفته‌اند!

عکس یادگاری گاریدو با هواداران پس از دربی

گلایه امیرحسین صادقی از محمد نوازی

علیپور: هنوز به هماهنگی کامل نرسیدیم

امیری: کیفیت چمن ورزشگاه خیلی خوب بود

واکنش سمیعی فقط فرار رو به جلو است

واکنش تند امیرحسین صادقی به خوشحالی کنعانی

دربی جای ارتکاب هیچ اشتباهی نیست

ماجرای اخراج کاویانپور و پژمان جمشیدی از تیم ملی

تاجگردون: هر اصلاح طلب دیگری می‌آمد، نمی‌توانست رئیس جمهور شود

هشدار عراقچی درمورد تبعات مصیبت‌بار تجاوز رژیم اسرائیل به لبنان

«عباس» عاشق شده شما که نمیدونی عاشقی چیه!

شعری از صائب تبریزی

تنظیم ساعت مذاکرات به وقت مسقط!

آغاز دوباره مذاکرات با تصمیم حاکمیت امکان پذیر است نه پزشکیان

جوان نوشت: شوی رسانه‌ای در بازگشت اخراجی‌های انگشت‌شمار

اسب تروای دنیای جدید؛ درباره خطر استمرار فیلترینگ

شیب کُند تغییر در دولت

روایت گورهای سیاه

چریک آرام

کنایه گولسیانی به استقلالی‌ها؛ زمین شبیه بیمارستان شده بود!

عذرخواهی رامین با قلب آبی؛ ببخشید ناراحت‌تان کردم

حسینی: کارشناسان داوری درباره داوری نظر بدهند

فرجی: رزومه آقای گاریدو مشخص است

عدم حضور نکونام در کنفرانس خبری پس از دربی

صادقی: چرا حجت کریمی را عوض کردید؟

خدابنده‌لو: باید به تصمیم سرمربی احترام گذاشت!

گاریدو: امروز باید از این برد لذت ببریم

گاریدو: توانستیم پایه‌های حریف را تخریب کنیم

هشدار ظریفیان درباره خطر فراموش شدن دوران دفاع مقدس

ادعای گروسی: احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده آژانس به ایران کم است

آمریکا تحریم‌های جدیدی در ارتباط با نفت و گاز ایران اعمال کرد

پزشکیان: کویت را برادر خود می‌دانیم

نخست‌وزیر لبنان با رئیس‌جمهور ایران در نیویورک دیدار کرد

گزارش معاون ارتباطات واطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از برنامه‌های پزشکیان در نیویورک

حاشیه دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

پزشکیان امروز در نیویورک چه کرد؟

خنده های سروش جمشیدی در پشت صحنه سریال‌ها

کل کل پرسپولیس و استقلال تمومی نداره

لحظه ای که هیچ وقت انتظارش رو نداشت!

سکانسی تلخ شناسایی جسد تازه عروس سریال گردن زنی

«تا بهار صبر کن» در فهرست منتخب جشنواره توکیو

اخلاق مادرها در اسباب کشی!

نگاهی به آثار حوزه هنری در سینمای دفاع مقدس

موسیقی فیلم «پارک ژوراسیک» اثر جان ویلیامز

اجرای دلنشین و آرامش بخش با ساز «کنا فلوت»

زمین به طور موقت میزبان دو ماه خواهد بود!

شبیه سازی سفر به مریخ

تکذیب ادعای واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین در شهریور 1403