راه ترقی

آخرين مطالب

درجا زدن تولید خودروسازان دولتی اقتصاد

درجا زدن تولید خودروسازان دولتی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خراسان /​تازه ترین داده ها از وضعیت تولید خودرو توسط خودروسازان نشان می دهد که در 7 ماهه امسال، تولید و فروش خودروسازان چندان تعریفی نداشته و حتی با عقبگرد نیز روبه‎رو بوده است. البته تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در مهر امسال، وضعیت کلی تولید و فروش صنعت خودرو و قطعات با تغییر مثبت همراه بوده است.
تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از وضعیت تولید در صنایع بورسی نشان می دهد که به‎رغم روند کلی 7 ماهه، تولید و فروش خودروسازان در مهر امسال نسبت به شهریور و همچنین مهر سال گذشته، در روند مثبت قرار گرفته است. بر این اساس، گروه صنعت خودرو و قطعات در مهر امسال نسبت به شهریور با 26.5 درصد رشد تولید و 28.5 درصد رشد فروش روبه‎رو شده است. از منظر نقطه ای، خودروسازان تولید خود را در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته 12 درصد و فروش خود را 9.1 درصد افزایش داده اند. با این حال از منظری کلی تر، مشاهده می شود که صنعت خودرو هنوز در 7 ماهه امسال با عقب ماندگی 8.9 درصدی تولید و 12.6 درصدی فروش نسبت به 7 ماهه سال گذشته روبه‎روست.

راه ترقی



عقب ماندگی صفر تا 9 درصدی تولید خودروسازان
نگاهی نزدیک تر به وضعیت تولید خودرو توسط سه خودروساز کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که تولید این سه مجموعه، رشدی بین منفی 9 تا صفر درصد در 7 ماهه امسال تجربه کرده است. به طوری که تولید ایران خودرو از حدود 299 هزار دستگاه در 7 ماهه 1402 به حدود 290 هزار دستگاه در بازه زمانی مشابه در سال جاری کاهش یافته است. همان‎گونه که انتظار می رود، تولیدات گروه پژو همچنان سهم عمده از تولیدات این خودروساز را به خود اختصاص داده اند و پس از آن، گروه سورن و دنا قرار دارد.
این روند در سایپا کمی متعادل تر بوده است. در این خودروسازی در 7 ماهه امسال حدود 203 هزار دستگاه خودرو تولید شده که با سال گذشته تنها 500 دستگاه فاصله دارد. آن گونه که صورت های مالی 7 ماهه این خودروساز نشان می دهد، تمرکز عمده سایپا در این مدت بر تولید خانواده ایکس 200 (تیبا، کوییک، ساینا) بوده است و پس از آن، وانت 151 و شاهین در رده های بعدی قرار دارند.
با این حال پارس خودرو افت محسوس و 9 درصدی تولید را در 7 ماهه امسال تجربه کرده و تولید این مجموعه از 65 هزار و 170 دستگاه به 59 هزار و 500 دستگاه افت کرده است. این خودروساز که در سال های نه چندان دور، محصولات محبوبی نظیر رنو ساندرو، پارس تندر را تولید می کرد، هم اینک عمده انرژی خود را در تولید گروه کیو 200 (کوییک)، ساینا اس و سهند گذاشته است.
رشد منفی 12 تا منفی یک درصدی فروش 3خودروساز
 از منظر فروش، آمار عملکرد خودروسازان نشان می دهد که پارس خودرو در این بخش نیز رکورددار است و فروش این مجموعه با افت 12 درصدی به 570 هزار دستگاه رسیده است. خودروهای گروه کوییک و ساینا اس این شرکت، تولیداتی از این شرکت بوده اند که بیشتر از دیگر تولیدات این مجموعه در 7 ماهه امسال به بازار راه پیدا کرده اند.
اما سایپا به‎رغم وضعیت بهتر تولید نسبت به ایران خودرو در 7 ماهه امسال، در مرحله فروش از آن عقب افتاده است. جزئیات صورت های مالی 7 ماهه این شرکت نشان می دهد که در این مدت بیش از 189 هزار و 900 دستگاه خودرو از این مجموعه به بازار رسیده، در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی، این شرکت حدود 197 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده بود.
درنهایت و در خصوص ایران خودرو باید گفت که این شرکت با کمترین افت فروش در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته (در مقایسه با دو خودروساز دیگر) روبه‎رو بوده و عرضه این شرکت به بازار افتی در حدود یک درصد داشته است.
سرگردانی صنعت خودرو در ایران
هم‎اکنون نوعی سرگردانی در صنعت خودروی کشور دیده می شود. موضوع قیمت گذاری، ضعف حاکمیت شرکتی، دخالت های دولت، به دوش کشیدن زیان انباشته تا 250 هزار میلیارد تومانی و... مواردی است که موجب شده تا این صنعت فی نفسه جذاب برای سرمایه گذاری و رشد، نتواند به جایگاه خود در طی سالیان گذشته برسد.
مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه و در گزارش شماره 20021 که شهریور امسال منتشر شده، به‎طور مفصل به آسیب شناسی این صنعت و به‎خصوص لزوم بازطراحی نظام تنظیم‎گری خودرو پرداخته است. این گزارش با اشاره به ساختار سهامداری شرکت های ایران خودرو و سایپا، این موضوع را به عنوان یکی از مسائل مهم این صنعت بیان کرده و آورده است: ساختار سهام داری ایران خودرو و سایپا به شکلی است که به رغم واگذاری عمده سهام دولت، عملاً مدیریت بنگاه به‎طور کامل در اختیار دولت قرار دارد. در نتیجه دولت یا هر نهادی که از امکان چانه زنی با دولت و یا بخش های مرتبط با صنعت خودرو بهره مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی واسطه و بدون درنگ در این شرکت ها خواهد شد. این مسئله موجب شده که اولاً شرکت های خودروسازی و مدیران آن کاملاً بر اساس منافع اجزای مختلف دولت و حاکمیت اقدام به تصمیم گیری کنند و الزاماً منابع شرکت را تامین نکنند، ثانیاً با تغییر کلی و جزئی در دولت ها و حتی تغییر در سایر نهادها صنعت خودرو دستخوش تحولات فراوان شود. از این رو به صورت ساختاری امکان سرمایه گذاری بلندمدت به ویژه در حوزه های فناورانه که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی مدت نیازمند امنیت سرمایه گذاری بالایی است، در این صنعت از بین رفته و بنگاه ها را درگیر روزمرگی فراوان کرده است. ثالثاً از آن جا که دولت در ظاهر سهام خود را واگذار کرده، عملاً مسئولیت پذیری کمتری نسبت به زمانی که به صورت رسمی سهامدار خودروسازان بوده است، از خود نشان می دهد.
با این اوصاف، باید گفت استقرار کامل نظام حاکمیت شرکتی یکی از الزامات مدیریت صنعت خودرو است. در این زمینه، واگذاری صحیح و اصولی خودروسازان به بخش خصوصی به گونه ای که دولت در جایگاه صحیح تنظیم‎گری قرار گیرد، از تبدیل انحصار دولتی به انحصار خصوصی جلوگیری شود، واگذاری، به بخش خصوصی دارای اهلیت و برنامه رشد صنعت انجام شود و همچنین از دخالت های مضر دولت در این بخش جلوگیری شود، می تواند این صنعت را از بن بست کنونی نجات دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/976318/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دادگاه تجدیدنظر آمریکا حکم غرامتی علیه بانک مرکزی ایران را رد کرد

صلاح: تن و بدنم با دیدن پنالتی بازی تاتنهام می‌لرزد!

اسپالتی: کمتر تیمی می‌تواند حریف ایتالیا شود!

کودی خاکپو: آنفیلد خاص‌ترین جای دنیاست!

فتح‌الله‌زاده: امیدوارم مدیریت مجتبی مثل فوتبالش باشد

برادران کروس یک جایزه ویژه گرفتند!

مصدوم جدید پرتغال؛ پالینیا با تیم تمرین نکرد

مشکل جدی آلمان؛ عفونت ویرتز دردسرساز شد

ترکیب احتمالی ایران مقابل کره شمالی

به نظرت سال 1410 دلار چند میشه؟

هوملس 72 ساعت خواب و خوراک نداشته!

دیدار وزیر ورزش با مدیرعامل جدید ملوان

بارلا: بلژیک تیم مورد علاقه‌ من است!

دو صدرنشینی، هدیه خلیلی به پرسپولیس

انتقاد تند اسکالونی از اتفاق جنجالی فوتبال آرژانتین

رقیب الکسیس گندوز از نورماندی آمد!

پاسخ به اتهام جادوگری؛ تحقیق کن برادر!

فتح‌الله‌زاده: مجتبی جباری تجربه مدیریتی ندارد

ستاره پرسپولیس بازی‌های تیم ملی را از دست داد

رسوایی جدید برای داور جنجالی؛ استعمال مواد مخدر!

تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام

نظر جالب سیدحسن خمینی درباره فیلترینگ: 50 میلیون ایرانی با فیلترشکن عضو تلگرامند

بهترین سکانس فیلم «ابد و یک روز» با بازی نوید محمدزاده

چهره ها/ دورهمی هنرمندان در جشن تولد نعیمه نظام‌دوست

بازیگر کره ای سریال «افسانه خورشید و ماه» درگذشت

بهروز افخمی: قصد دارم یک کمدی جیمزباندی بسازم

پخش فیلمی متناسب‌سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان

تغییر چهره بازیگران «سه در چهار» بعد از 16 سال

دوئل علی اوجی و آقا رشید در برنامه جوکر

اجرای زیبای ترانه «نبض احساس» مرتضی پاشایی با پیانو

حکم قصاص برای مردی که زن مورد علاقه‌اش را کشت

چگونه تشخیص بدهیم تصویرهای ناسا از سحابی ها حقیقت دارد؟

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند

ترامپ و تهران مذاکره می‌کنند؟

خدمتگزار یا قیم؟ بررسی اظهارات عضو شورای عالی فضای مجازی

جبهه نفتی

دولت قبل چگونه با «کم‌کاری» ناترازی برق را رقم زد؟

آیا تهران سفر متفاوتی را برای رافائل گروسی رقم خواهد زد؟

معاشقه ترامپ و پوتین

کلینیک عجیب؛ نواختن سرنا از سر گشاد

خرید و فروش شبانه‌روزی طلا حتی با 100 هزارتومان

وزیر نیرو از قول مساعد وزارت نفت برای رفع مشکل تامین سوخت نیروگاهی خبر داد

شروط ابطال گارانتی خودرو تصویب شد

وزیر اقتصاد: بر اساس دیدگاه مخالفین دولت تصمیماتمان را عوض نمی‌کنیم

فرشاد مومنی: سود دلال‌های خودرو دو برابر خودروسازان است

حقوق بازنشستگان بعد از متناسب‌سازی چقدر می‌شود؟

رتبه دوم خرید خانه در ترکیه به ایرانی‌ها رسید

فرانکی دی یونگ: چه خوب که به اردوی هلند برگشتم!

وقتی تکنولوژی مرزها را جابه‌جا می‌کند

سپاهان بدون مورایس و آلمیدا استارت زد!