راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ دشواره اصلاح قیمت بنزین نوشتارها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ دشواره اصلاح قیمت بنزین
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد / «دشواره اصلاح قیمت بنزین» عنوان یادداشت روز در روزنامه دنیای اقتصاد به قلم مهدی فیضی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مداخله دولت در بازارها در حالت کلی و قیمت‌گذاری دستوری به طور خاص، تنها در برخی بحران‌ها (مانند بلایای طبیعی، بیماری‌های همه‌گیر یا جنگ) به صورت موقتی یا شرایط خاص شامل انواع مصداق‌های شکست بازار (مانند اثرات جانبی) قابل‌توجیه هستند که در آنها بازار به‌تنهایی نمی‌تواند به کارآیی یا عدالت مطلوب و همه‌جانبه دست یابد و رفاه عمومی را حداکثر کند. قیمت‌های دستوری ازآنجاکه نمی‌توانند به‌درستی ارزش واقعی کالاها و میزان کمیابی آنها را منعکس کنند، انگیزه عامل‌های اقتصادی را در دو سمت عرضه و تقاضا مخدوش می‌کنند و به پیامدهای ناخواسته زیان‌باری مانند کاهش بهره‌وری، اختلال در تخصیص منابع، بازار سیاه و قاچاق منجر می‌شوند.
قیمت‌گذاری دستوری دولت در مورد کالایی مانند بنزین در همه دهه‌های گذشته، اساسا از منظر علم اقتصاد قابل‌دفاع نیست، چراکه این قیمت‌گذاری در شرایط بحرانی مانند جنگ انجام نشده است. بازار بنزین به دلیل اثر خارجی آلودگی، اتفاقا مصداقی از شکست بازار است که می‌تواند دستاویزی برای افزایش قیمت از طریق مالیات باشد، حال آنکه نه تنها چنین رویکردی در مورد بنزین در ایران وجود نداشته بلکه دولت‌ها در همه دهه‌های گذشته با اختصاص مالیات منفی (یارانه) به آن، قیمت بنزین را حتی از قیمت تعادلی آن نیز بسیار کمتر قرار داده‌اند.

قیمت پایین بنزین نه‌تنها موجب افزایش شدید مصرف بنزین شده، بلکه به کاهش سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری‌های جدید انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت به دلیل نبود انگیزه اقتصادی هم منجر شده است. همچنین اگرچه هدف قیمت‌گذاری دستوری اغلب حمایت از اقشار ضعیف است، در عمل اما این سیاست به نفع اقشار مرفه تمام می‌شود که مصرف بیشتری دارند. به‌این‌ترتیب، در بلندمدت، منابعی که می‌توانست به بخش‌های حیاتی دیگر مانند بهداشت، آموزش و زیرساخت‌ها اختصاص یابد یا به طور مستقیم به اقشار آسیب‌پذیر برسد، در قالب یارانه‌های غیرهدفمند از دست می‌رود.
مهم‌ترین مساله سیاستگذاری در قیمت‌گذاری دولتی اما این نیست که قیمت (یارانه) بهینه چقدر است و چگونه می‌توان آن را تعیین و اجرا کرد؛ بلکه این است که چگونه می‌توان دست دولت را به‌تدریج و با کمترین پیامدهای اجتماعی از فرآیند قیمت‌گذاری کوتاه کرد؛ وگرنه در اقتصاد تورمی ایران، حتی اگر قیمت بهینه‌ای وجود داشته باشد و بتوان بدون دغدغه اجتماعی و امنیتی آن را مشخص و اجرایی کرد، در فاصله زمانی کوتاهی دوباره ارزش واقعی این قیمت با توجه به تورم، غیربهینه و نیازمند مداخله جدید خواهد بود؛ چرخه‌ای که دست‌کم در میان‌مدت نمی‌توان امیدی به بهبود آن داشت. دست کشیدن دولت از قیمت‌گذاری بنزین، به دلیل سبقه طولانی و حساسیت‌های اجتماعی، طبیعتا نمی‌تواند ناگهانی و یک‌شبه صورت بگیرد، بلکه باید در فرآیندی تدریجی به سمتی حرکت کنیم که نه تنها دولت هر از چندی دغدغه‌ای برای مقدار و چگونگی افزایش قیمت بنزین نداشته باشد، بلکه میزان پرداخت یارانه پنهان هنگفتی که عموما به دهک‌های بالاتر درآمدی پرداخت می‌شود، کمتر و توزیع آن عادلانه‌تر شود.
قیمت‌گذاری دستوری بنزین در قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت تعادلی، نه تنها باعث ایجاد این تصور شده است که منبعی محدود و باارزش مانند بنزین باید ارزان و همواره در دسترس باشد، بلکه قیمت آن باید در مدت‌زمانی طولانی ثابت بماند. از آنجا که افزایش قیمت بنزین، به‌خصوص با توجه به تجربه تلخ آبان سال 1398، نگرانی‌های امنیتی-اجتماعی زیادی برای سیاستگذار و دولت دارد، نخستین گام برای اصلاح قیمت بنزین می‌تواند نه افزایش قیمت آن، بلکه عادت دادن مردم به این واقعیت باشد که بنزین، به عنوان کالایی باارزش مثل طلا، اساسا کالایی نیست که حتی در یک روز قیمت ثابتی داشته باشد، چه رسد به اینکه برای سال‌ها در قیمتی پایین‌تر از تقریبا همه کشورهای جهان، ثابت نگه داشته شده باشد.
تلاش برای تغییر این نگرش می‌تواند با نوسان دادن بسیار ناچیز قیمت بنزین بدون سهمیه حول میانگین 3هزار تومان، با انحراف معیاری متناسب با انحراف معیار تغییر قیمت بنزین فوب خلیج فارس مثلا در هفته پیش، انجام شود، بدون اینکه قیمت بنزین ربطی به قیمت فوب خلیج فارس پیدا کرده باشد. حتی در شروع می‌توان این میانگین را در قیمتی کمتر از قیمت فعلی (مثلا 2950تومان) قرار داد، به طوری که حتی برای روزهای متعدد، قیمت نهایی بعد از در نظر گرفتن انحراف معیار، حتی کمتر از قیمت کنونی 3هزارتومانی شود. این ارزان‌فروشی هرازگاهی بنزین و همزمان بهبود ناوگان اتوبوس‌ها در حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری هزینه‌ای است که دولت باید در کوتاه‌مدت برای عادت دادن مردم به عدم ثبات قیمت بنزین بپردازد. به‌تدریج می‌توان دامنه این انحراف معیار در قیمت بنزین را به انحراف معیار قیمت بنزین فوب خلیج فارس نزدیک کرد.
به این ترتیب، در میان‌مدت، با تغییر میانگین (مثلا از 3هزار تومان به 3500تومان)، احساس افزایش قیمت ایجاد نمی‌شود چراکه این احتمال وجود دارد که در میانگین قبلی هم که گاه قیمت‌ها به 3500تومان نزدیک شده در واقع افزایش یافته باشد. تعیین دقیق جزئیات این روش نیازمند محاسبات دقیق و اجرای شبیه‌سازی‌های متعدد است، اما نکته‌ای که روشن است این است که با تغییر دادن بسیار تدریجی این عادت در مردم که قیمت بنزین باید ثابت باشد، در میان‌مدت تغییر دشوارتر در عادتی که در ذهن مردم به ارزانی بنزین شکل گرفته است نیز میسرتر خواهد بود. البته هرگونه اصلاح اقتصادی، به‌خصوص در مورد قیمت بنزین، نیازمند سرمایه اجتماعی است؛ همچنان که در سال‌های 1376 تا 1383 هر ساله قیمت بنزین افزایش یافت بدون اینکه ناآرامی یا تنشی در جامعه ایجاد شود. از این رو، دولت باید بیش و پیش از هر کار، تا جایی که می‌تواند نشان دهد این اصلاحات برای مردم و برای ایران است.
لازمه این مهم از سویی گفت‌وگوی مستمر، صادقانه و شفاف با مردم در مورد چرایی این تغییر قیمت است. نگرشی عمومی در میان بخش قابل‌توجهی از مردم وجود دارد که قیمت پایین بنزین به نوعی از یک سو جبران قیمت بالایی است که پیش از آن برای خودرو پرداخت شده است و از سوی دیگر جبران سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است که دسترسی‌پذیر و کارآمد نیست. از این روست که پذیرش واقعی‌تر کردن قیمت بنزین بدون تلاش برای کاهش انبوه ناکارآمدی‌ها در مدیریت دولتی صنعت خودرو و بهبود معنادار سیستم حمل‌و‌نقل عمومی دشوار است.
یکی از دلایلی که هدفمندی یارانه‌ها، به عنوان یک تجربه داخلی تا حدی موفق در اصلاحات قیمتی، دست‌کم در کوتاه‌مدت اثرات معنادار رفاهی داشت، این بود که کمک‌های معیشتی پیش از هرگونه افزایش قیمتی به مردم پرداخت شد که منطبق بر بینش‌های اقتصاد رفتاری در سیاستگذاری عمومی بود. اصلاح قیمت بنزین نیز در کوتاه‌مدت نیاز به ترکیبی از توسعه و بهبود حمل‌و‌نقل عمومی (مثلا با افزایش اتوبوس‌های درون‌شهری) و کاهش قیمت خودرو (مثلا با کاهش تعرفه واردات خودورهای خارجی) پیش از هرگونه اصلاحی دارد تا این باور در مردم تقویت شود که افزایش قیمت بنزین نه‌تنها به عدالت اجتماعی آسیب نمی‌زند، بلکه سیاستی در راستای بهبود توزیع درآمد مردم بین مردم است. در میان‌مدت دولت طبیعتا می‌تواند بخشی از درآمد ناشی از محل اصلاح قیمت بنزین را صرف بهبود پایدار سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و تسهیلات برای توسعه خودروهای برقی کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/980701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجربه بازدید از بازار مدینه جمیرا و خریدهای لوکس

دستور تعیین تعرفه جدید گاز ابلاغ شد

دلیل اختلاف آمار صادرات مناطق آزاد و گمرک اعلام شد

روایت ربیعی از حضور در تجمع بازنشستگان معترض صنعت نفت

بخشنامه جدید گمرک برای واردات خودرو جانبازان

جولان تلویزیون قاچاق ارزان‌تر از تولید داخلی

مسابقه جهانی برای بیت‌کوین

رئیس‌ سازمان مالیاتی: نباید اقتصاد را به نفت گره زد

بدترین روز‌ها برای طلای جهانی رقم خورد!

اعتراض صنایع غذایی به عارف درباره اساسنامه سازمان غذا و دارو

دو رکورد جدید یانیک سینر در تنیس

نگاهی به روند صعودی تیم ملی پرتغال در 2 سال گذشته

نقشه محرمانه گواردیولا با رونالدو!

هاشم‌زاده: ساروی کشتی‌گیر مطمئنی است

حسن یزدانی، قاسمپور و سایتی‌اف در تیم رویایی قهرمان جهان

مهمترین روز تاریخ بارسلونا؛ اعجوبه استارت زد!

تمرین مهدی ترابی و ستارگان تراکتور

ادامه مصدومیت ستاره گلزن تراکتور

تمرین شاد سپاهانی‌ها بدون سرمربی

هانیه رستمیان در بوندس‌لیگا رکوردشکنی کرد

استقلال - پاختاکور در راشد دوبی

مقام سابق آمریکایی: ما در مقابل ایران شکست خواهیم خورد

مخالفت نمایندگان با کلیات طرح برگزاری همزمان انتخابات میان دوره‌ای مجلس دوازدهم و انتخابات شوراها

انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود

فرمانده سپاه: مقاومت غزه و لبنان از آثار وجودی حرکت سپاه است

پزشکیان به سلطان عمان پیام داد

چرا "بلانسبت" نمیگی ؟

سرقت خودروی حمل پول

محمد شکیبانیا رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد

کیومرث‌ مرادی: ما نیاز به بازیگر خوشگل نداریم!

چهره ها/ عکس متفاوت رامبد جوان از برج آزادی

وقتی میگویند سینما بلد نیستیم یعنی خودشان حتما سینما بلدند!

شوخی با این مادر زن واقعا جرات می خواد

ورژن جدیدی از فیلم اخراجی‌ها

داماد مجبوره به خواستگار قبلی عروس پول بده!

رامبد جوان: ساخت فیلم غیر کمدی سخت شده است

هم نوازی تمبک زورخانه با هنرنمایی علی زندوکیلی و هنرجوی 4 ساله

انتشار آلبوم «احسان خواجه‌امیری» و چند اتفاق خوب دیگر

کیوان ساکت با آواز وحید تاج به صحنه می‌رود

تیتراژ «بچه های کوه آلپ» به رهبری ارکستر استاد مجید انتظامی

بازخوانی زیبا از ترانه «سربلند» ناصر عبداللهی

چمران: ‌چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نباید بی منطق خاموش شوند

وجود 2.5 پلیس به ازای هر هزار ایرانی

واژگونی وانت پیکان یک کشته و 6 مصدوم برجای گذاشت

کلاهبرداری از 100 نفر به اسم مزون لباس اینستاگرامی

انهدام باند 5 نفره سارقان مسلح

ویدیویی از صید ماهی 1.5 متری

چطور گرافن به یک ماده با خواص جالب تبدیل شد؟

تصاویری از موشک بزرگ «استارشیپ» در آستانه پرواز ششم

نگاهی به زندگی و کارنامه زنده‌کننده فرهنگ و زبان‌های ایران باستان