راه ترقی

آخرين مطالب

فریدون جیرانی از یک «چالش بزرگ» نوشت فرهنگ و هنر

فریدون جیرانی از یک «چالش بزرگ» نوشت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / فریدون جیرانی معتقد است: مدیریت جدید فرهنگی با چالش بزرگی روبروست و آن باور تغییر باورهاست.
فریدون جیرانی در پاسخ به سوال درباره وضعیت سینمای اجتماعی، برای این خبرگزاری مطلبی را تحت عنوان «باور تغییر باورها» نوشت.
در این نوشتار آمده است : «امروز فقط یک نوع مخاطب به سینما می‌رود، مخاطبی که می‌خواهد مشکلات زندگی را فراموش کند. این نظر منوچهر محمدی است و نظر درستی است.
سینمای عامه پسند در این شرایط دارد به هر دری می زند تا با محدودیت‌های اجتماعی مقابله کند و به جامعه تغییر یافته نزدیک شود تا این تماشاگر را داخل سالن سینما شاد کند؛ این سینما مبتذل نیست، این سینما برای حفظ بقا مجبور است، مردان را برقصاند، ترانه‌های قدیمی را بازسازی کند تا خاطرات گذشته‌های را که امروز برای خیلی‌ها دوست داشتنی شده است، زنده کند.اصلا این همه رقص مردان در سینمای عامه پسند یک جور اعتراض است به حکمرانی در حفظ محدودیت‌های اجتماعی، در حالیکه جامعه تغییر کرده است. هنوز تلویزیون ساز نشان نمی‌دهد و خوانندگان مرد در خلا آواز می‌خوانند و...
در حالیکه در جامعه زن و مرد ساز می‌زنن و می‌خوانند و در جامعه‌ای که در تاکسی ها و رستوران‌ها ترانه‌های قدیمی پخش می‌شود و اکثریتی گوش می‌دهند.
عده‌ای نمی‌خواهند این اکثریت را ببینند و با واقعیت‌های جامعه روبرو شوند. جامعه از سنت‌ها دور شده است. خیلی جالب است بدانیم گذشته عکس شرایط امروز بود. در اکثر فیلم‌های فارسی از پایان دهه 40 تا اواخر دهه 50 پوشش زن جوان و مثبت فیلم‌ها چادر بود. زن‌های درمانده هم وقتی از زندگی در تاریکی به روشنی می‌رسیدند چادر به سر می‌کردند و در این سینما دقیقاً از پایان دهه 40 تا اواخر دهه 50 زن مدرن به عنوان شخصیت اصلی و پیش‌برنده در فیلم‌ها نبود.
تنها زنی که مدرن بود پروانه بود در فیلم در امتداد شب که زن خوشبختی نبود. در آن زمان حکمرانان می‌خواستند جامعه را مدرن کنند ولی چون سنت کف جامعه بود، سینمای عامه پسند از سنت پیروی کرد. سنتی که در آن زمان تعریف می‌شد در نماز و روزه، نذر، دعا، سقاخانه، مسجد، حرم امام رضا و چادر. تعریفی که برای طبقات پایین جامعه قابل فهم بود.
بعدها که سنت به ایدئولوژی تبدیل شد، سنت به تدریج از کف جامعه بیرون رفت و کارکردش را از دست داد.
وقتی رعایت سنت، دستوری شد، سنت‌گریزی شکل گرفت. 
دقت کنید سینمای عامه پسند و ژانر غالب امروزش گونه کمدی مانع رشد سینمای اجتماعی نیست. خانه‌نشین شدن سینمای اجتماعی و خانه‌نشین ماندن این سینما دلایل دیگری دارد. اولاً مدیریتی که در سه سال گذشته در عرصه فرهنگ آمد، هدف اصلیش جلوگیری از رشد سینمای تلخ و سیاه اجتماعی بود و اصلاً آمده بود که نگذارد سینمای روشنفکری مثل قبل از سه سال به حیاتش ادامه دهد.

مدیریت فرهنگی در سه سال گذشته به این هدف رسید و سینمای اجتماعی را خانه نشین کرد. ثانیا خانه‌شین ماندن سینمای اجتماعی به مخاطبش و طبقه متوسط برمی‌گردد که دیگر در سالن سینما فیلم نمی‌بیند، طبقه متوسطی که بعد از شکست برجام که آخرین امیدش بود از نظر سیاسی و اقتصادی لطمه خورد. ثالثا جامعه بعد از ناآرامی‌ها 1401 از نظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دچار تحول و تغییر شد؛ تغییری که دیگر می‌شود در شهر دید.
تغییری که ریشه در تغییر باورها دارد. سینمای اجتماعی در برخورد با این چنین جامعه‌ای دچار مشکل شد و می‌دانست اگر نتواند مطالبات امروز این جامعه را در فیلمش منعکس کند از جامعه و مردم عقب می‌ماند اما نمی‌دانست با مدیریتی که در رأس کار بود چگونه باید به تحولات جامعه نزدیک شود و گرفتار سانسور نشود،مدیریتی که اصلاً اعتراضات را قبول نداشت و به تغییر و باورها باور نداشت که تحول بعد از آن را بپذیرد. سینمای زیرزمینی در دل چنین نگاهی و فضایی شکل گرفت. مدیریت جدید فرهنگی الان با چالش بزرگی روبروست که آن باور تغییر باورهاست. در دل این باور، سینمای اجتماعی می‌تواند رشد کند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/992675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نایب رئیس کمیسیون انرژی: حل ناترازی انرژی در 4 ماه امکان‌پذیر نیست

تامین 75 درصد سموم کشاورزی در داخل کشور

هشتاد درصد عقود بانکی صوری است

از بایرن پیشنهاد داشتم ولی اینتر را ترک نکردم

بیلیچ از گزینه‌های پرسپولیس خط خورد

رانیری: تیفوسوها خون در رگ‌های رم هستند!‏

توضیحات هیئت فوتبال تهران درباره نزاع بزرگ

ربیعی آماده تقابل با سومین سرمربی مس!

بازگشت مهاجم‌ کهنه‌کار به ترکیب اصلی ذوب آهن

پوستکوگلو: بازیکن می‌خواهم، کمکم کنید!

سرانجام VAR به نقش جهان رسید

یورش دو مهاجمه پرسپولیس به خیبر

ملوان هجومی‌تر از همیشه مقابل آلومینیوم

مورد خاص جانشین گندوز در روز بازگشت به ترکیب

نیمکت پرسپولیس در غیاب چند ستاره مشهور

هافبک گلزن، غایب بزرگ ایرالکو!

پزشکیان در جریان آخرین وضعیت ناترازی‌های انرژی قرار گرفت

ترانه علیدوستی ممنوع‌الپرواز شد!

راهپیمایی موتوری علیه رفع فیلترینگ واتس‌اپ و گوگل‌پلی در تهران

جاده چالوس یک‌طرفه شد

صدور مجوز تامین گوشت قرمز از دامداران داخلی

صدور بخشنامه تاریخی وزیر کار برای جلوگیری از فرار سرمایه به پایتخت

طرفداران تیم خیبر خرم آباد در استادیوم شهرقدس

ورودی هواداران پرسپولیس در استادیوم شهرقدس

ذوب آهن با سه تغییر مقابل مس رفسنجان

11 مرد منتخب مهاجری برای گذر از گل گهر

اعلام ترکیب گل گهر برای مصاف با شمس آذر

یازده بازیکن مجتبی حسینی برای رتبه تک رقمی!

ازدحام پشت گیت‌ های ورودی طرفداران پرسپولیس

سفیر پیشین ایران در پکن: چین از اتفاق هایی که در سوریه رخ داده نگران است

پیتزا فروش کلاهبردار در برابر قاضی

علی صادقی و نعیمه نظام دوست در سریال نون خ

ویدئو کنسرت «سهم من» با اجرای علیرضا قرایی منش

12 هزار نفر به گروه پرستاری کشور افزوده خواهند شد

یک کشف مهم برای درمان ناباروری مردان

صدای «ناقوس نیمه‌شب» در کتابفروشی‌ها پیچید

جمع‌بندی کمیسیون انرژی مجلس از دلیل قطعی برق پاییز

کاهش نرخ تورم تولیدکننده برق در 12 ماه منتهی به آبان امسال

آمار نگران کننده مرکز خشکسالی از میزان بارش‌ها

انتقام تاریخی پرسپولیس بعد از 38 سال!

فلسفه عجیب استقلال در تعطیلی تمرینات!

اعلام رای مهم دادگاه درباره قرارداد بارسا و اولمو

غیبت پدیده جدید حسینی پس از استقلال

فاتحان نبرد شهر قدس، میزبان ذوب‌آهن

دبیرکل هیئت فوتبال تغییر کرد

بارسا بمب تابستانی را آماده کرد؛ وینگر تکنیکی پرحاشیه

فولاد خوزستان، پنجمین باشگاه هزار امتیازی

مندز: تمدید قرارداد یامال با بارسلونا قطعی است

شرط کریم باقری برای هدایت پرسپولیس

برنامه‌های عراقچی در جریان سفر به چین