راه ترقی

آخرين مطالب

سهم موتورسیکلت‌ها در تنگی نفس پایتخت اجتماعی

سهم موتورسیکلت‌ها در تنگی نفس پایتخت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم 58درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی‌ماه هوای مطلوب به خود ندیده‌اند. به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها نقش مؤثری در آلودگی هوای پایتخت دارند. 
اشجعی با بیان اینکه بیش از 80 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده‌اند، اظهار کرد: درصد درخور توجهی از این موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری هستند. از سال 95 به بعد موتورسیکلت‌سازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلت‌ها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلت‌های کاربراتوری قابل توجه است. 
به گفته او، یک موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا 15 برابر یک خودروی سواری یورو5 یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد. 

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارساز نیست
اشجعی درباره تأثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: معاینه فنی نمی‌تواند از تردد موتورسیکلت‌های فرسوده جلوگیری کند؛ چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت‌های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری می‌توان به راحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری دقیق نخواهد بود. 
او تنها راهکار مؤثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت‌ها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستم‌های سوخت انژکتوری دانست و گفت: طرح‌هایی هم در زمینه جایگزینی سیستم‌های سوختی موتورسیکلت‌ها از سوی سازمان‌ها ارائه شده است. به‌عنوان مثال در یکی از این طرح‌ها شهرداری تهران ادعا کرده قصد دارد حدود 150 هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند. 
به گفته او بر مبنای مطالعات، در شهر تهران 10 درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت بازمی‌گردد که عدد قابل ملاحظه‌ای است. 
این کارشناس آلودگی هوا تأکید کرد: مهم‌تر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول بسیاری از موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر نیز جریمه‌پذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلت‌ها ندارد.
اشجعی درباره تأثیرگذاری معاینه فنی خودروهای دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا نیز گفت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودروهای دیزلی در نظر گرفته شده 2.7 یا 2.8 است. این عدد را 80 یا 90 درصد ناوگان دیزلی پاس می‌کنند. این عدد در حد پایین در نظر گرفته شده است؛ چراکه بخش درخور توجهی از خودروهای دیزلی، کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس‌ها فرسوده‌اند. به این ترتیب اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب خودروها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیین‌شده یکی از اقدامات لازم در این زمینه است. 
3 راهکار برای کنترل آلایندگی خودروهای دیزلی
به عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین‌شده از سوی دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است. 
وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: بعضی رانندگان خودروهای دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه می‌کنند. بعضی مراکز معاینه فنی به‌ویژه در تهران سخت‌گیرانه برخورد می‌کنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار راحت‌تر صادر می‌کنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فنی تخلفاتی هم صورت می‌گیرد. 
اشجعی در پایان بر لزوم بهسازی و نوسازی خودروهای دیزلی نیز تأکید کرد و گفت: علاوه بر نظارت بر اعداد تعیین‌شده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین‌کردن خودروهای پاک با خودروهای فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست. 
تداوم آلودگی هوای تهران برای یازدهمین روز متوالی
همچنین بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هفتم دی در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت. 
آلاینده شاخص هوای پایتخت در 24 ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون» با میانگین 145 بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت. آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون» با میانگین 142 و کیفیت هوا در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» است.
از ابتدای سال جاری تاکنون، میانگین کیفیت هوای تهران پنج روز «پاک»، 177 روز «قابل قبول»، 85 روز «ناسالم برای گروه‌های حساس» و 15 روز «ناسالم» بوده است. 
از 27 آذرماه تا امروز نیز کیفیت هوای پایتخت با گذر از شاخص 100 آلوده بوده است. 
شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس این تقسیم‌بندی، از عدد صفر تا 50 هوا «پاک»، از 51 تا 100 هوا «قابل قبول یا متوسط»، از 101 تا 150 هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از 151 تا 200 هوا «ناسالم»، از 201 تا 300 هوا «بسیار ناسالم» و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1003569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی قیمت دلار 9 دی 1403

اظهارات عجیب مدیرعامل دخانیات: مالیات سیگار کم نشود شرمنده خانواده دخانیات می‌شویم

یک آیتم جدید در لیست خرید رئال مادرید

شکایت باشگاه خیبر از تیم داوری بازی برابر پرسپولیس

اعلام جرم علیه یک روزنامه و یک فعال فضای مجازی

مهمترین مؤلفه وفاق ملی از زبان وزیر کشور

یک سریال جدید کلید خورد

ماجرای سینمایی که در تبریز به نام رضا ناجی ثبت شد

مگه ما چند وقت میخوایم زندگی کنیم؟!

بچه‌های بالا چه کسانی هستند که اجازه توقیف نمایش من را داشتند؟

قطعه «چقدر» با آواز حمیدرضا ترکاشوند

موزیک ویدئوی سینمایی «دیدنی نیست» با صدای احسان خواجه امیری

پایان محکومیت پابند الکترونیکی مهدی یراحی

ریزش سنگ در محور کرج-کندوان بر اثر بارش باران

ضرب و جرح شدید زندانی دستبند به دست در بهداری

توزیع رایگان واکسن ضد سرطان در روسیه از سال 2025

رئیس اطلاعات انتظامی بندرلنگه به شهادت رسید

انجام جراحی‌های ظریف با ساخت محصولی ایرانی

نشانگر پیری در انسان‌ها کشف شد

«منصور یاقوتی» درگذشت

درخواست برای افشای عقبه فیلترشکن‌فروش‌ها

نمی‌شود افراد وابسته به ساختار بتوانند اعتراض کنند ولی دیگران چنین حقی نداشته باشند

فاکتورسازی صوری زیر ذره‌بین مالیات

قرعه‌کشی ایران‌خودرو ١١ دی ماه برگزار می‌شود؛ برداشت وجوه بلوکه شده از فردا

پاسخ عجیب اسماعیلی: در رفسنجان تمرین نمی‌کنم، بلیت و هتل بگیرید!

پست جدید فیفا با آهنگ امید حاجیلی و قیچی برگردون ریچارلیسون

اولین تصمیم نقل و انتقالاتی آموریم مشخص شد

پاسخ ستاره یونایتد به انتقادات: ناراحتم رفیق!

پاس 50 متری لطفی برای گل تماشایی

بر خلاف نتایج، سیتی و پپ هنوز باکیفیت هستند!

ترکیب اینتر؛ طارمی در آخرین بازی سال روی نیمکت

آقای پزشکیان؛ نامه پایداری‌ها را باز نکرده، پس بفرستید

پیش‌بینی صادق زیباکلام از وضعیت ایران در سال 2025

تو فقط برای من برادر نیستی

معرفی رضا ناجی و زندگی هنری او توسط کامران نجف زاده در «برمودا»

خیلی کم آوردم دیگه نمیکِشم

اجرای آهنگ پرطرفدار «مغرور و عاشق» توسط پازل بند

کشف 881 تن خشکبار قاچاق

ادعای تسنیم: طفره دولتمردان از اعلام حقوق دریافتی خود

دستگیری سارق و مالخر دوچرخه‌ها در تهران

بگذار تا بر شمارم!

عصر ایران: آقای جلیلی! «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید

سفر به پکن و ادامه گفتمان صلح

بیش از 14 هزار سکه طلا ضرب 1403 به فروش رسید

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران: فروش هرشانه تخم مرغ بالاتر از 140 هزارتومان گرانفروشی است

استانبول طارمی را فرامی‌خواند؛ جانشین ایکاردی باش

بمب نقل و انتقالات رئال ترکید؛ دزدی بزرگ از لیورپول!

عذرخواهی و استعفای یک سرمربی پس از برد!

سوزن شیمبا روی گل شماره 76 گیر کرده است!

یک تراکتوری سابق علیه تراکتور شد