راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ قطار شهری ملی جایگزین قطارهای چینی می‌شود نوشتارها

سرمقاله ایران/ قطار شهری ملی جایگزین قطارهای چینی می‌شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایران / «قطار شهری ملی جایگزین قطارهای چینی می‌شود» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم حسین افشین است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بهبود کیفیت حمل‌ونقل شهری و جابه‌جایی ایمن مسافران، یکی از دغدغه‌های جدی در کشور است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در قالب همکاری با شهرداری، در این مسیر گام گذاشته است. با توجه به اجرایی نشدن قرارداد تأمین 630 دستگاه قطار شهری با طرف چینی، پروژه «قطار شهری ملی» حسب وظیفه قانونی مشخص شده در ماده 54 و 58 قانون برنامه ششم توسعه، با عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری با شهرداری تهران و مجموعه بیش از 40 شرکت توانمند داخلی به ثمر رسید.
در فرآیند اجرای پروژه تولید انبوه قطار شهری ملی، با رونمایی از خط تولید انبوه این قطار و براساس اعلام مسئولان شرکت های واگن‌سازی و شهرداری تهران، تا پایان سال یک رام قطار تحویل خواهد شد. از این رو تخصیص منابع و اعتبارات تعیین شده برای انجام کامل قرارداد تولید 15 رام قطار شهری ضروری است.
به منظور تأمین ایمنی در جابه‌جایی مسافران و اخذ استاندارد بین‌المللی قطار شهری ملی، ازطریق عقد قرارداد با مشاور بین‌المللی شرکت ECE، فرآیند تست‌های قطار زیر نظر مشاور و ناظر بین‌المللی آغاز شد و در شهریور 1402 تأیید بین‌‌المللی ایمنی این قطارها اخذ شد. تاکنون قطار شهری ملی در مسیر شاهد به پرند، بیش از 50 هزار کیلومتر مسیر آزمایشی مورد نیاز برای اخذ تأیید نهایی از مشاور بین‌المللی را با موفقیت پیموده است.
در راستای تحقق تولید انبوه 113 دستگاه قطار شهری، این پروژه در چهار مرحله اصلی شامل «عقد قراردادهای تولید انبوه»، «تخصیص منابع»، «تشکیل کنسرسیوم مشترک» و «دریافت ضمانت‌نامه‌های پیمانکاران» به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است.

در بخش عقد قراردادهای تولید انبوه، با پیگیری‌های انجام شده، قرارداد همه زیرمجموعه‌سازان اعم از شرکت واگن‌سازی تهران، مپنا/ واگن پارس، جهاد دانشگاهی و تیوان ترمز ریلی آذرخش در چند ماه اخیر امضا شده‌ است. تخصیص منابع در پروژه قطار شهری ملی نیز از دو محل «منابع مصوبه 40/5 شعام» و «منابع شهرداری تهران» تأمین شده ‌است. در بخش منابع مصوبه 40/5 شعام (شورای عالی امنیت ملی) با تلاش‌های صورت گرفته، معادل ریالی مبلغ 27 میلیون دلار از 77 میلیون دلار منابع اختصاص یافته‌ به حساب شهرداری تهران واریز و سپس هفته دوم دی 1403 به حساب پیمانکاران پروژه واریز شده ‌است. همچنین، مطابق با قرارداد مشترک با شهرداری تهران و بند 3 مصوبه 40/5 شعام، شهرداری تهران باید مابقی اعتبار مورد نیاز پروژه را تأمین ‌کند. اما تاکنون اختصاص منابع مالی (5 هزار و 800 میلیارد ریال) شهرداری تهران به پروژه مبهم است.
کنسرسیوم مشترک (شرکتMC ) ، سومین اقدامی است که در پروژه تولید انبوه قطار شهری ملی انجام شده است. شهرداری تهران در انتظار دریافت مجوز از شورای شهر تهران برای سهامداری در این کنسرسیوم مشترک است. در این راستا، دعوت‌نامه سهامداران شرکت برای جلسه به تاریخ 15 دی 1403 به تمام ذی‌نفعان ارسال شد.
دریافت ضمانت‌نامه‌های پیمانکاران پروژه، آخرین و چهارمین اقدام در این پروژه ملی است که در این بخش، تمام ضمانت‌نامه‌ها بر اساس نرخ ارز اصلاح شده سامانه سنا (دلار 55 هزار تومان) دریافت شده و به تأیید کارفرما رسیده است.
با اخذ تضامین لازم از پیمانکاران، 27 میلیون دلار منابع پروژه به حساب شرکت واگن‌سازی تهران (پیمانکار اصلی پروژه) واریز شد و این شرکت 25 درصد از قرارداد (به ارزش هزار میلیارد تومان) به عنوان پیش‌پرداخت به حساب سازندگان جهت شروع پروژه واریز کرده است. همچنین در ادامه ثبت سفارش اقلام مورد نیاز از سوی شرکت‌های پیمانکار انجام شده و برخی از شرکت‌ها که توانمندی مالی مناسبی داشته‌اند، فرآیند ساخت زیرسیستم خود را بدون دریافت پیش‌پرداخت شروع کرده‌اند.
با توجه به رونمایی از خط تولید انبوه قطار ملی مترویی و اعلام مسئولان شرکت واگن‌سازی تهران و شهرداری تهران، یک رام قطار تا پایان سال تحویل خواهد شد. از این رو، با توجه به قرارداد، برای تولید 15 رام قطار باید منابع مورد نیاز برای تولید مابقی قطارها، از محل تهاتر نفت و منابع مالی شهرداری تأمین شود.
از سوی دیگر با توجه به اعلام شعام مبنی بر تمدید نشدن مصوبه 40/5 در سال 1403 و نیاز پروژه به مابقی منابع این مصوبه و همچنین منابع شهرداری تهران، اقدامات لازم برای تخصیص مانده اعتبارات تا سقف مبلغ مندرج در مصوبه مذکور تا پیش از تاریخ انقضای آن و همچنین تخصیص منابع مالی شهرداری تهران (معادل 5 هزار و 800 میلیارد ریال) به پروژه، امری حیاتی است تا در ادامه، شاهد تحقق اهداف این پروژه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن به منظور بهبود کیفیت حمل‌ونقل شهری و جابه‌جایی ایمن مسافران باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1009394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط 6 درصدی بیت‌کوین در معاملات امروز

موافقت شورای نگهبان با «انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی»

طحان نظیف: درباره حکم مربوط به واردات خودرو و تخصیص ارز ایرادی نداشتیم

نایب رئیس مجلس: بانک‌ها وارد دلالی شده‌اند

آخرین نشست کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد

تلاش استقلال برای فسخ قرارداد مهاجم خارجی

افزایش زیان انباشته ذوب‌آهن به 300 میلیارد تومان

بازگشت جو جویس به رینگ

رژیم صهیونیستی خواستار اخراج «جبرئیل رجوب» از فیفا شد

آریگو ساکی: طارمی یا لائوتارو باید تعویض می‌شدند

بزرگترین کادوی روز پدر امسال را یک دختر 15 ساله خرید

قانون معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده به تصویب رسید

نگرانی از بروز «پنالتی گیت» در رئال مادرید

توکلی: بعد از 15 سال نباید زور بزنم که خودم را ثابت کنم

پزشکیان به همایش «گفت‌وگوی ملی درباره وفاق ملی» می‌رود

دیدار سفیر چین در تهران با مقام دولت دیدار کرد

سکونت اتباع خارجی در حریم پنج کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر ممنوع شد

مصوبات جدید مجلس؛ فرایند تذکر، سوال و استیضاح شهرداران تغییر کرد

نقدعلی درباره علت عصبانیتش در مجلس توضیح داد

رهبر انقلاب: کینه آمریکا نسبت به ایران کینه شتری است!

فیلم سینمایی «میرو» نماینده سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی داکا

مادر شهیدان «اکبری» دعوت حق را لبیک گفت

شما به من دروغ گفتین!

چهره قربان و سوجان در پشت صحنه سریال

کنایه تلویحی داریوش کاردان به چهره‌هایی چون محمدرضا گلزار

مازیار لرستانی: فکر می کردم اولین کت و شلوارم مربوط به دامادیم باشه!

صحبت های تینا پاکروان در مورد محسن چاوشی در برنامه اکنون سروش صحت

واکنش مدیریت بحران تهران به ناامن بودن پاساژ معروف تهران

رمز گشایی از معمای مرگ راننده پراید در بیابان!

نجات معجزه آسای چوپان بهابادی از کوهستان‌های برفی پس از ٧ روز

خاطره اژه‌ای از زندانی غیرمسلمانی که شهادتین خواند

خودروی خورشیدی جدید با سرعت 162.5 کیلومتر برساعت از راه رسید

چرا اسم برنامه سروش صحت اکنون است؟

سرمقاله کیهان/ ایران، آنگونه که هست و آنگونه که دشمن تبلیغ می‌کند

اضافه پرداخت مالیات مسترد می‌شود

آخرین قیمت دلار توافقی نیما؛ دلار اسکناس از 68هزار تومان عبور کرد

عملیات انتقام پاسور ایرانی و تیمش در برزیل!

محکومیت 5 باشگاه با جرایم میلیاردی

سرقت هدیه بازیکنان رئال مادرید به حریف گمنام!

مشخص شدن حریف بم در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا

فریدون اصفهانیان: فکر باید جوان باشد و من از اول فکرم جوان بود

عنوان بوکسور سال جهان به اوسیک رسید

وزیر ورزش از محسن مهرعلیزاده عیادت کرد

بازگشت امید به استانبول با سرمربی سابق ایران

والیبال ایران و یک جنگ جهانی در آسیا!

مصاف سابریست‌های ایران با برترین‌های جهان در تونس

تذکر رسایی درباره مکاتبه با دیوان عدالت اداری درباره انتصابات در مشاغل حساس؛ قالیباف پاسخ داد

واکنش محسن به برخی اظهارات بعد از فوت مرحوم هاشمی؛ رحلت آیت‌الله شوک‌آور بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران وارد باکو شد

رهبر انقلاب: در چند دهه اخیر آمریکایی‌ها درباره ایران دچار خطای محاسباتی شدند