راه ترقی

آخرين مطالب

فیلم کوتاهی با موضع دزدیده شدن جایزه اسکار «اصغر فرهادی» فرهنگ و هنر

فیلم کوتاهی با موضع دزدیده شدن جایزه اسکار «اصغر فرهادی»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری آنلاین / در ابتدا هم قرار بود ایده فیلم دزدیده شدن سیمرغ‌های بهمن فرمان‌آرا باشد اما با توجه به اینکه فیلم‌کوتاه باید نگاه بین‌المللی هم داشته باشد، در نهایت برای اجرای نهایی به ایده سرقت اسکار اصغر فرهادی رسیدیم.
به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، بیست‌وچهارمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم‌کوتاه، روز یکشنبه 16 دی‌ با نمایش 4 فیلم‌کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلم‌های‌ کوتاه «چه دنیای قشنگی» به کارگردانی مهدی علی‌محمدخانی، «اضافه خدمت» به کارگردانی مهدی یزدانی، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «لباس فرم» به کارگردانی مشترک محمدرضا دهقان و پرهام کاویانی روی پرده رفتند و در ادامه شاهین شجری کهن، منتقد سینما همراه با محمد صابری به‌عنوان مجری‌-کارشناس برنامه با کارگردانان این آثار به گفتگو نشستند.
در ابتدای جلسه نقد و بررسی مهدی محمدخانی کارگردان فیلم «چه دنیای قشنگی!» درباره این فیلم گفت: این فیلم اولین فیلم‌کوتاه حرفه‌ای من است اما از وقتی به یاد دارم تفریحم فیلم ساختن و فیلم دیدن بود. در مراحل ساخت این فیلم یکی از دوستان قطعه‌ای از لویی آرمسترانگ با نام «چه دنیای قشنگی» که به نوعی کنایه‌ای به زندگی او بود، برایم پخش کرد و با توجه به فضای کنایی فیلم این اسم را انتخاب کردم.
کارگردان «چه دنیای قشنگی!» درباره ایده و لحن روایی فیلم ادامه داد: حدود 10 سال پیش خبری خواندم مبنی‌بر اینکه که بهمن فرمان‌آرا سیمرغ‌های جشنواره‌ای‌اش را پس داده است. در ابتدا هم قرار بود ایده فیلم دزدیده شدن سیمرغ‌های بهمن فرمان‌آرا باشد اما با توجه به اینکه فیلم‌کوتاه باید نگاه بین‌المللی هم داشته باشد، در نهایت برای اجرای نهایی به ایده سرقت اسکار اصغر فرهادی رسیدیم.
شاهین شجری کهن درباره این فیلم عنوان کرد: این فیلم‌کوتاه یک فیلم قصه محور است، یک موقعیت داستانی مشخصی را تصویر می‌کند و بعد بین خیال، فانتزی، طنز و کنایه، رفت و برگشت می‌کند. در واقع شیوه روایت است که به این فیلم معنای درستی داده است. فیلم گزاره‌های مفروضی را به زمینه‌های روایت دراماتیک خود تبدیل می‌کند. به نظرم اجرا و ریتم روایت برای فیلم اول قابل‌قبول است. لحن روایت و تزریق فانتزی به آن از نظر من جالب بود، چرا که اگر رگه‌های فانتزی و رفت و برگشت‌های بازیگوشانه وجود نداشت، فیلم حتما چیزی کم داشت و یک فیلم ضعیف با یک موقعیت تحمیلی می‌شد.

«لباس فرم» و کار با عنصر سکوت!
در بررسی فیلم دوم پرهام کاویانی یکی از کارگردانان فیلم‌کوتاه «لباس فرم» درباره این فیلم توضیح داد: من چند هنرجوی بازیگری داشتم و تصمیم گرفتم فیلمنامه‌ای برای آن‌ها بنویسم تا در آن ایفای نقش کنند. حرکت معکوس و رسیدن به این فیلمنامه کار را دشوار می‌کرد. این فیلم زمان کرونا و کلاس‌های آنلاین فیلمبرداری شد و به همین دلیل موضوع دسترسی به اینترنت نیز در داستان آمده است. سعی کردیم فیلمی بسازیم که هم چالش‌های دخترانه داشته باشد هم مسائل روز در آن مطرح شود. حدود ٧ روز فیلمبرداری داشتیم و در مرحله نگارش فیلمنامه و در چالشی که همزمان برای دختران دانش‌آموز و سربازان پیش می‌آمد، به اسم «لباس فرم» رسیدیم.
شاهین شجری کهن درباره این فیلم گفت: این فیلم برای من از بقیه فیلم‌های امروز حرفه‌ای‌تر بود. روایت بصری و تکیه‌ای که بر تصویر داشت، کار با عنصر سکوت، چشم‌اندازها، قاب‌های بازی که موقعیت شخصیت‌ها را در دل یک چشم‌انداز بزرگتر تصویر می‌کرد و بدون شعارزدگی و القای نمادین نوعی دوگانه انسان- طبیعت می‌ساخت، به بهتر شدن این فیلم کمک کرده بود. سکوت حاکم بر فیلم نشان از این دارد که گویی این آدم‌ها زبان گفت‌وگو و ارتباط گرفتن با یکدیگر را گم کردند. انگار آدم‌ها هر کدام در یک استوانه تک نفره در یک محیط مجبور به هم زیستی با هم شده‌اند.
«اضافه خدمت» و اهمیت یک ایده
در بخش پایانی محمد اثنا بازیگر و نویسنده فیلم‌ کوتاه «اضافه خدمت» در غیاب مهدی یزدانی کارگردان فیلم عنوان کرد: ایده این فیلم برگرفته از یک بخش از زیست من بود که دوران سربازی در ارتش را تجربه کرده‌ام. سم‌پاشی فضای سلف و آب بستن به خورشت همیشه تکرار می‌شد و از آن زمان این ایده را در ذهن داشتم. البته بیشتر زحمت فیلمنامه بر دوش ارغوان قاسم‌نژاد بود.
شاهین شجری کهن نیز درباره این فیلم گفت: این فیلم بسیار متکی به فیلمنامه و ایده است. ایده‌ای که شاید نامحتمل باشد اما بعید نیست. از نظر من پرداختن به اینکه در موقعیت‌های مختلف آدم‌ها بر اساس منافع خودشان و چارچوب‌های اخلاقی چگونه رفتار می‌کنند ایده جالبی است.
در واقع موقعیت این داستان قابل گسترش است و فیلمنامه به درستی آن را گسترش داده است. دیالوگ‌نویسی حرفه‌ای است و روابط و پیشینه بین شخصیت‌ها را به ما می‌فهماند. این موقعیت من را یاد موقعیت‌های اجتماعی و رئالیستی در داستان‌های صادق چوبک انداخت. آدم‌هایی که در یک موقعیت مفروض گیر کردند و هر کدام سعی دارند حقانیت خود را ثابت کنند، در عین حال فاجعه‌ای در حال تکوین است و در واقع دار و ندار فیلم همین ایده است.
عطا مجابی کارگردان فیلم کوتاه «جناکات» در این جلسه حضور نداشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1009598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سبزپوشی بورس در هفته جاری

ابلاغ بخشنامه ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها

کری‌خوانی و ژست پیروزی در تمرین پرسپولیس

میلان کاپیتان اسپانیا را خوشبخت کرد

آژاکس حالا یک فن در فارت جدید دارد!

رئال و بارسا در سوپرجام متحد شدند

آنچه از سیاه‌ترین دوره تاریخ فوتبال و فوتسال زنان نمی‌دانید؛ دست‌مریزاد آقای مهندس تاج!

شاهین رحمانی: من برای ایجاد تغییرات خواستم در انتخابات شرکت کنم

پاسخ منفی بازیکنان بارسا به فلیک!

لالیگا حق را به رئال مادرید داد

جریمه و محرومیت دروازه‌بان سپاهان تایید شد

اعلام سیدبندی تنیس آزاد استرالیا و سقوط جوکوویچ به رده هفتم

پزشکیان: روند توسعه کشور بدون برخورداری از نقشه جامع بلند مدت 50 تا 100 ساله آب ممکن نیست

عارف: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دغدغه‌ای جز انقلاب نداشت

توضیحات سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره علت تاخیر ابلاغ قانون عفاف و حجاب

ملاقات هیات کنسولی کشورمان با 14 زندانی ایرانی در عربستان

رئیس‌جمهور از آمادگی ایران برای احداث شهرک اقتصادی مشترک با عراق خبر داد

برگزیدگان جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شدند

سفر به چهار کشور جهان با ارکستر سمفونیک تهران

سهم خودروهای شهرستانی از تصادفات فوتی تهران

عبور عطارد از قرص خورشید با سرعت تقریباً 48 کیلومتر بر ثانیه

خوانشی متفاوت از غزل حافظ با صدای استاد گرمارودی

گزارش صدا و سیما از پروژه 730 کیلومتری خط آهن زاهدان به چابهار

دفاع یک مقام صنفی از افزایش قیمت دارو

عقب ماندگی 7 هزار میلیارد تومانی بودجه معاونت فنی شهرداری تهران

عقب‌ماندگی ساخت 50 هزار مسکن محرومان بنیاد مسکن

آمادگی ایران برای احداث شهرک اقتصادی مشترک با عراق

طعنه تند به وین رونی: به درد تفریح می‌خوری نه فوتبال!

گارسیا لارا: بلایی که لاپورتا سرم آورد را فراموش نمی‌کنم

ساعی: یک مدال تا قهرمانی فاصله داریم

بازگشت دو ستاره خارجی پرسپولیس به ورزشگاه آزادی

خطیر: باشگاه ها باید بتوانند درآمد داشته باشند؛ حق پخش باید به باشگاه ها پرداخت شود

خطیر: وی ای ار و ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از جمله اقدامات آقای تاج بود

خطیر: موفقیت فصل گذشته استقلال کار تیمی کادرفنی و اعضای تیم بود

خطیر: خیلی از افراد با لابی سیاسی مدیرعامل می شوند

خطیر: شما مدام سوال حاشیه ای می پرسید و متلک می اندازید

تمرینات شمس‌آذر همچنان زیر نظر مهاجری!

محمد هاشمی: نمی‌توان مملکت را بر اساس عقاید متضاد اداره کرد

پایتخت‌نشینان در رؤیای مکران

قدرت‌نمایی تکاوران سپاه در رزمایش مقابله با نفوذهای تروریستی در غرب کشور

اعضای شورای مرکزی دوره چهاردهم حزب موتلفه انتخاب شدند

هاشمی: بخاطر آیت الله منتظری از پدرم سیلی خوردم/ کرباسچی: آیت الله هاشمی پایان جنگ را با امام حل کرد

حقیقت‌پور: اگر قرار بود وفاق ملی دو طرفه باشد، الان نباید 3 وزیر پزشکیان در معرض استیضاح قرار می‌گرفتند

دیدار احمدیان با علی‌اف در باکو

محسن رضایی: حوادث سوریه نتیجه بی‌توجهی به نیروی ایمان و اراده بود

اسامی اعضای شورای مرکزی دوره چهاردهم حزب موتلفه اسلامی اعلام شد

پزشکیان: توسعه بدون آب، سرابی بیش نیست

واکنش سعید ابوطالب به دعوای جنجالی «شام ایرانی» بعد از 4 سال!

«چمدان» پنجمین فیلم پربیننده نتفلیکس شد

چند فیلم در جشنواره فجر 43 به نمایش درمی آیند؟