راه ترقی

آخرين مطالب

آهنگساز ارمنی: نمی‌توانم از کنار موسیقی غنی ایرانی بگذرم فرهنگ و هنر

آهنگساز ارمنی: نمی‌توانم از کنار موسیقی غنی ایرانی بگذرم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / آهنگساز ارمنی که در فیلم ایرانی «دوشیزه ماریا» نوازندگی کرده، گفت: با توجه به دوستی دیرینه ارمنیان و ایرانیان، نمی‌توانستم از کنار موسیقی غنی ایرانی بگذرم. 
لِوون تِوانیان نوازنده و آهنگساز سرشناس که به تسلط بر سازهای بادی ارمنی و بداهه‌نوازی در سبک‌های مختلف شهرت دارد، قرار است به همراه آرمن آساتوریان نوازنده پیانو در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه برود.
تِوانیان (متولد 13 سپتامبر 1975 در ایروان) از سنین کودکی به یادگیری پیانو و سازهای بادی محلی پرداخت و در سال 1997 از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان فارغ‌التحصیل شد. تِوانیان در کلاس آرارات پتروسیان، بر سازهای بادی چوبی ارمنی تسلط یافت و به عنوان یکی از چهره‌های شاخص موسیقی سنتی ارمنستان شناخته شد.

به مناسبت حضورش در مهم‌ترین رویداد موسیقی ایران گفت و گویی با او داشتیم:
ایرنا- شما یکی از مهمانان ویژه چهلمین جشنواره موسیقی فجر در ایران هستید. احساس شما از شرکت در این رویداد چیست؟
اول از همه، از دعوت شما سپاسگزارم. شرکت در این جشنواره افتخار بزرگی برای من است. از انتخاب شما قدردانی می‌کنم و خوشحالم که فرصت دارم موسیقی ملی خود را در چارچوب این جشنواره ارائه دهم.
- آیا تا به حال اجرای زنده‌ای در ایران داشته‌اید؟ اگر بله، این اجراها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من دو بار در ایران برای مخاطبان ارمنی و ایرانی اجرا داشته‌ام. کنسرت‌های بسیار زیبایی داشتیم و همه چیز به‌یادماندنی بود.
- چه قطعاتی را برای اجرای خود در این جشنواره انتخاب کرده‌اید و آیا برنامه ویژه‌ای برای مخاطبان ایرانی در نظر دارید؟
در این کنسرت، موسیقی قرون وسطایی، موسیقی فولکلور و آثار عاشیق‌ها اجرا خواهد شد و من سازهای دودوک، بلول، شوی و تاو شوی ارمنی را معرفی خواهم کرد. همچنین یک قطعه را با پیانو اجرا می کنم. با توجه به دوستی دیرینه ارمنیان و ایرانیان، نمی‌توانستم از کنار موسیقی غنی ایرانی بگذرم، بنابراین در این کنسرت قطعه‌ای از موسیقی فانتزی ایرانی نیز برای مخاطبان ایرانی اجرا خواهد شد. در این برنامه، آرمن آساطوریان موسیقی‌دان و آهنگساز بااستعداد ایرانی-ارمنی، مرا همراهی خواهد کرد.
- علاوه بر مهارت در نواختن سازهای بادی ارمنی، شما یک پیانیست نیز هستید. چگونه توانسته‌اید میان این دو حوزه تعادل برقرار کنید؟
بسیاری از افراد وقتی آثار مرا می‌شنوند، از تنوع سبک‌های من شگفت‌زده می‌شوند اما من توانسته‌ام این دو جهان را با هم ترکیب کنم. زیرا تحصیلات کلاسیک دارم و من از بخش پیانو فارغ‌التحصیل شده‌ام و عشق من به موسیقی ملی از والدینم نشأت می‌گیرد. چون آن‌ها نیز موسیقیدان هستند.
- اجراهای شما ترکیبی از موسیقی سنتی ارمنی و بداهه‌نوازی جَز است. این سبک تلفیقی چگونه شکل گرفت و چه چالش‌هایی به همراه دارد؟
در دوران تحصیل، من جَز مطالعه کردم و توانستم ترکیب‌های مختلفی ایجاد کنم. یعنی توانستم موسیقی ملی را با جَز ترکیب کنم و استاد من، پروفسور، آهنگساز و جَزمن Tsovak Hambardzumyan، سهم بزرگی در این زمینه داشت.
- شما با ارکسترهای مختلفی همکاری کرده‌اید، از جمله ارکستر فیلارمونیک دولتی ارمنستان. چالش‌های رهبری یک ارکستر سازهای فولکلور مدرن نسبت به اجرا به عنوان یک سولیست چیست؟
وقتی به عنوان سولیست اجرا می‌کنید، تنها مسئول خودتان هستید اما زمانی که یک ارکستر کامل را رهبری می‌کنید (در مورد من، گروه سازهای فولکلور مدرن ارکستر فیلارمونیک دولتی ارمنستان)، این مسئولیت 10 برابر می‌شود. در ادامه این بحث، مایلم اشاره کنم که من رهبری دو ارکستر کودک و نوجوان مدرسه موسیقی استپان جرباشیان را بر عهده دارم که پنج سال متوالی برنده جایزه بزرگ در رقابت‌های منطقه‌ای شده‌اند.
- شما در کشورهای متعددی از جمله ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، فرانسه و آلمان اجرا داشته‌اید. تجربه اجرای موسیقی فولکلور ارمنی در این کشورها چگونه بوده است؟
اجرای موسیقی در مقابل یک مخاطب خارجی، به طور طبیعی حس بزرگی از افتخار را برایم به ارمغان می‌آورد که می‌توانم موسیقی ملی کشورم و سازهای ملی آن را فراتر از مرزهای کشورم ببرم و به مخاطبان خارجی ارائه دهم و همیشه مخاطب با پاسخ گرم خود این موضوع را متقابلاً باز می‌گرداند.
- وضعیت موسیقی فولکلور ارمنی در صحنه بین‌المللی چگونه است و چگونه می‌توان آن را بیشتر به جهان معرفی کرد؟
در موسیقی متن فیلم‌های مختلف در سراسر جهان می‌توان آثاری با موتیف‌های موسیقی ارمنی را شنید. مثلا در فیلم گلادیاتور صدای دودوک ارمنی به اجرا درآمده که توسط جیوان گاسپاریان، نوازنده مشهور جهانی دودوک، نواخته شده است. همچنین، آثار آهنگسازان مشهور ارمنی مانند رقص شمشیر اثر آرام خاچاتوریان در برجسته‌ترین صحنه‌های جهان اجرا می‌شوند، .
من تاکنون بیش از 30 کنسرت سولو در سراسر جهان به عنوان سولیست داشته‌ام و همچنین با خوانندگان مختلف همکاری کرده‌ام. علاوه بر این، بیش از هزار کنسرت را همراه با آنسامبل‌های دولتی شوغاک و تگزار اجرا کرده‌ام.
- در سال 2009، شما در دانشگاه تارتو در استونی یک سخنرانی و کنسرت برگزار کردید. این تجربه چگونه بر دیدگاه شما نسبت به موسیقی و آموزش آن تأثیر گذاشت؟
این یک فرصت دیگر برای ترویج موسیقی ملی ارمنی بود و من بسیار خوشحالم که این تجربه را داشتم.
- شما بیش از 20 اثر ضبط‌شده در آرشیو رادیو عمومی ارمنستان دارید. آیا برنامه‌ای برای انتشار آثار جدید یا آلبوم دیگری دارید؟
بیش از 50 اثر تاکنون منتشر شده و این مجموعه به‌طور مداوم در حال گسترش است.
- شما همچنین در زمینه موسیقی فیلم فعالیت داشته‌اید. چگونه وارد این حوزه شدید و کدام پروژه سینمایی برای شما چالش‌برانگیزترین بوده است؟
پس از آشنایی با آثارم، کارگردان مشهور آلمان چیلیگاریان پیشنهاد همکاری داد و از من خواست که برای فیلم‌های او موسیقی بنویسم. این فیلم‌ها موفق به کسب جوایز نخست در جشنواره‌های مختلف جهانی شده‌اند. بنابراین، می‌توانم بگویم که خودم آهنگساز پنج موسیقی فیلم هستم که یکی از آن‌ها برای یک فیلم کانادایی و چهار فیلم دیگر برای آثار ارمنی بوده است.
از این فرصت استفاده کرده و می‌خواهم بگویم که اولین پیشنهاد همکاری‌ام را از ایران دریافت کردم و در فیلم ایرانی دوشیزه ماریا به کارگردانی شهریار بحرانی نوازندگی کردم.
- آهنگسازی برای فیلم چه تفاوتی با اجرای زنده دارد و کدام یک برای شما جذاب‌تر است؟
به‌طور کلی، اجرای یک ملودی و آهنگسازی برای فیلم دو پدیده کاملاً متفاوت هستند. هنگام اجرا، آنچه را که احساس می‌کنم و در ذهنم تصور دارم از طریق موسیقی بیان می‌کنم اما هنگام آهنگسازی برای فیلم، باید به موضوع فیلم و تغییر صحنه‌ها توجه داشته باشم. در عین حال آن را با تفسیر و امضای هنری خود ارائه دهم.
- در بهار سال 2012، شما عنوان هنرمند برجسته جمهوری ارمنستان را دریافت کردید. این شناخت چگونه بر حرفه شما تأثیر گذاشت؟
برای هر هنرمندی دریافت جایزه دولتی افتخار بزرگی است و خوشحال‌کننده است که چنین شناختی دریافت می‌کنم.
- آیا پروژه‌های آینده‌ای دارید که بتوانید جزئیات آن‌ها را به اشتراک بگذارید؟
در آینده نزدیک یک پروژه بزرگ داریم که در آن سعی دارم رقص‌های سایه را با استفاده از ملودی‌های خودم و بسیاری از نمونه‌های موسیقی ملی و با اجرای زنده ارکستر ترکیب کنم.
- به‌عنوان یک موسیقیدان و آهنگساز با تجربه، چه نصیحتی برای موسیقی‌دانان جوانی که علاقه‌مند به یادگیری موسیقی فولکلور هستند، دارید؟
موسیقی ملی خود را تا حد امکان مطالعه، حفظ و ترویج کنند.
- در نهایت، اگر می‌توانستید پیامی ویژه به مخاطبان ایرانی خود ارسال کنید، آن پیام چه می‌بود؟
باز هم می‌خواهم از جشنواره موسیقی فجر برای دعوت من تشکر کنم. می‌خواهم یادآوری کنم که من به دوستی ارمنی-ایرانی که تاریخچه‌ای چندصدساله دارد، بسیار ارادت دارم. همچنین خوشحال می‌شوم که در ارمنستان به شنیدن اجراها و موسیقی هنرمندان ایرانی بپردازم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1030987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت میوه شب عید اعلام شد

نیمار بعد از اولین شکست: توپ‌های بسیار بدی داریم!

ماتزاری زمین تمرین استقلال را پسند نکرد!

تاج: ورزشگاه تختی تهران برای بازی های لیگ آماده شده است

واکنش مهدی تاج به شادی گل زکی پور در بازی شب گذشته

پاسخ تاج به شایعه برکناری امیر قلعه نویی از تیم ملی فوتبال

مهدی تاج: بازیکن اختیار تغییر سرمربی ندارد

واکنش مهدی تاج به صحبت های امیر عابدینی در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال

رونالدو پردرآمدترین ورزشکار سال 2024

وینیسیوس برای تمدید با رئال قیمت گذاشت

تختی آماده شد؛ پرسپولیس و استقلال در شرق تهران

رفیق‌ دوست: در نقطه‌ای هستیم که هرگونه جنگ‌افزاری را که بخواهیم می‌توانیم بسازیم

حس و حال رئیس جمهور در بازدید از سکوسازی و کشتی‌سازی صدرا

تخت‌روانچی در دیدار سفیر ارمنستان: موضع ایران درباره تغییرناپذیری ژئوپلیتیک منطقه روشن است

یک ایرانی دست راست ایلان ماسک؛ او کیست؟

افتتاح تجهیز اماکن اقامتی موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار مازندران

بعد از چند سال عشقشو دید

«هفتاد سی» در تعقیب «فسیل»

آهنگ جدید/ «ایلش» با صدای افشین آذری منتشر شد

پاسخ به چند سوال نجومی‌

خستگی ای که با هیچ مقداری از خواب جبران نمی شود

سرمقاله وطن امروز/ مقاومت ملی، پیشرفت ملی

سرمقاله اطلاعات/ ایران و مسأله ترامپ

دلار و طلا افزایشی شد

آخرین جزئیات طرح حذف کارت سوخت و تخصیص سهمیه بنزین به کارت بانکی

گفتگوی کشاورزان دشتستان با وزیر جهاد کشاورزی

مرگ سالانه 60 هزار نفر به دلیل فقدان مصرف نان کامل

شرایط اعزام معلمان به خارج از کشور

استعداد عجیب علیرضا یوسفی در شکستن رکورد

حس ناب از بین بردن بی‌عدالتی

خیابانی: واژه فرهنگی را از نام باشگاهتان بردارید

کسب 14 مدال برای ساواته ایران در قهرمانی آسیا

رکوردشکنی جدید محمد صلاح در لیگ برتر انگلیس

شکست پیاتزا مقابل کولاکوویچ در لیگ قهرمانان والیبال اروپا

فقط 2 مبارزه تا خداحافظی اوسیک!

نگاهی به رقیبان گلیج در آلبانی؛ از آرش تا فوق ستاره روس

صلاح دومین گلزن برتر دربی لیورپول

بلینگام، راموس‌تایم را باطل کرد!

مطالبات آیت‌الله مکارم شیرازی از قاضی القضات

فؤاد ایزدی: فرمایشات رهبری در 19 بهمن، خطر حمله نظامی را از کشور دور کرد

اژه‌ای: مردم به قراردادهای حاکمیتی در حوزه سرمایه‌گذاری بی‌اعتمادند

پزشکیان خطاب به ترامپ: اگر مرد گفتگو بودی چرا نامردی می‌کنی؟!

درگیری تکاوران با اشرار مسلح در ریگان؛ یک شرور کشته شد

سید حسن خمینی: مأمور به انجام کاری نیستیم که باعث بی دین شدن مردم شود

پزشکیان: ما می‌مانیم و کشورمان را درست می‌کنیم

جانشین سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا: کاری کردیم که حتی اگر بمب اتم هم به ایران بزنند ارتباطات قطع نشود

همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما

کشف یک فامیلی جدید "ویژه متولدین دهه 50 و 60"

رجزخوانی معین شریف، خواننده محبوب لبنانی بر روی خرابه های بمباران رژیم صهیونیستی

جمال علی‌اُف؛ روایت موسیقی ورای مرزها