راه ترقی

آخرين مطالب

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان فرهنگ و هنر

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - الف / رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان 1404 نسبت به سال گذشته توضیح داد.
محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته 66 درصد بود و امسال با 6 درصد افزایش، به 72.2 درصد رسید. 22 درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز 1404 نسبت به همین رقم در نوروز 1403 است. مثلا پارسال سریال «نون خ 5» با حول‌وحوش 45 درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت 7» با 60 و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته چون پخش «پایتخت 7» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.
او درباره همخوانی 72.2 درصد با شمار 49 میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز 1403 ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای 12 سال انجام می‌دهیم که حدود 67 میلیون نفرند و محاسبه 49 میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.
در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» 30 درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت 7» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت 7» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.
بازار
معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته 15 دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.
 وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.
 متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و ... را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و... . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.
شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1060709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل از گلرهای ذوب در یک مناسبت جهانی

بوژوویچ: باید جایگاه‌مان در جدول را اصلاح کنیم!

اکسیوس: ترامپ با سلطان عمان درباره ایران گفت‌وگوی تلفنی کرد

دعوت از ویتکاف برای حضور در تهران تکذیب شد

وقتی فرهاد آئیش همسرش را بخاطر «علی نصیریان» تنها گذاشت

راز ترسناک‌ترین اثر هیچکاک چیست؟

روایت شهاب حسینی از بازی در نقشی که بخاطر آن سکته قلبی کرد!

اولین حضور سینمایی «بهروز وثوقی» در یک فیلم بعد از انقلاب

چرا دو قسمت اخیر سریال پایتخت مورد توجه قرار گرفت؟

نظر شهاب حسینی درباره اینکه چرا غیرکمدی ها نمی فروشند؟

استاد محمد طغانیان؛ از مهمترین خنیاگران نغمات بختیاری

اختلاف دمای 30 درجه‌ای در تهران

مدت بازپرداخت شیرخشک 90 روزه شد

گرد و خاک در خوزستان 800 نفر را راهی مراکز درمانی کرد

تحصیل 40 هزار دانشجوی ایرانی علوم پزشکی در خارج از کشور

چرا سیارک‌های غنی از کربن به زمین نمی‌رسند؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مذاکرات مدعی اروپایی پیدا کرد

رکوردشکنی نفتی ایران در دل تحریم‌ها

از طبری تا کرسنت

افت شاخص تولید و فروش بخش صنعت در اسفند ماه 1403

کارت سوخت چه کسانی در سال 1404 باطل می‌شود؟

مصرف سالانه 80 میلیارد مترمکعب آب در کشاورزی

خاطره‌انگیز؛ سوپر گل استثنایی کریستیانو رونالدو به پورتو

باشگاه استقلال خوزستان: با خلیفه اصل ادامه می‌دهیم

حذف سه بوکسور ایران از تورنمنت ارمنستان

این بازی حساس پخش مستقیم ندارد!

توتی: زمانش رسیده که آنچلوتی به رم بیاید

بلینگام: رایس با آن ضربه‌ها غافلگیرمان کرد! ‏

سفر غیرمنتظره مدیرعامل استقلال به هلند

آنچلوتی: به گل‌های ام‌باپه و جادوی برنابئو نیاز داریم

نامه 150 نماینده به آملی لاریجانی برای رد سی‌اف‌تی و پالرمو

ویتکاف: هر توافقی به این معنی است که ایران باید غنی سازی هسته‌ای و برنامه تسلیحاتی خود را متوقف و حذف کند

چرا «باباپنجعلی» الگوی مناسبی برای سالمندی نیست؟

سیلی محکم سریال پایتخت به «برادران لیلا»

صحبت‌های شهاب حسینی درباره دوبله منوچهر والی‌‎زاده

اعتراض نادر سلیمانی به گردوخاک شدید خوزستان!

درباره سریال «جان سخت»؛ لذت بردن از چند غافلگیری

شهاب حسینی: فیلم «درباره الی» بر خلاف «اخراجی ها» تبلیغات و حمایت نداشت

انتشار پشت صحنه تیتراژ برنامه «شوخی شوخی»

ترانه ای با صدای علیرضا طلیسچی به نام «به تو چه»

اعتراف کارمند شرکت به قتل مدیرعامل

آتش‌سوزی یک خودرو در بزرگراه مدرس تهران؛ 2 سرنشین مصدوم شدند

رونمایی از بزرگترین دستاوردهای فضایی ایران

ساحل نقره‌ای هرمز نابود شد

کشف تاریخی اخترشناسان: جهان هستی در حال چرخش است

خبرهایی از نمایشگاه کتاب تهران

نسخه متفاوت با خاتمی و ناطق‌نوری

سیلی محکم پایتخت به «برادران لیلا»

نوبل سوءاستفاده از خاک هرمز به ماساژورها رسید