راه ترقی

آخرين مطالب

تحلیلگر اصولگرا: پزشکیان رأی بخشی از جامعه متدینین را جذب کرد سياسي

تحلیلگر اصولگرا: پزشکیان رأی بخشی از جامعه متدینین را جذب کرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایلنا / تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس هم این دو عدد را پیش بینی نکرده بود از عجایب انتخابات است.
ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص آمار و میزان مشارکت در انتخابات که حتی کمتر از 1403 بود، گفت: اولین چیزی که شگفت‌آور بود میزان مشارکت است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ این میزان مشارکت از سه سال قبل هم خیلی کمتر شد و از سه ماه پیش و انتخابات مجلس هم کمتر است. این در حالی است که در این دوره رقابت وجود داشت و از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌گفتند که مشارکت نزدیک و یا بیشتراز 50 درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این میزان مشارکت از پیش بینی همه صاحب نظران و از آن چیزی که مراکز نظرسنجی ما هم اعلام کرده بودند ، کمتر بود، یعنی تمام مراکز نظرسنجی ما بدون استثناء هیچکدام پیش بینی نکرده بودند که میزان مشارکت 40 درصد باشد و این هم نکته مهمی است.

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که واقعا ما در کشور می‌خواهیم چه بکنیم برای این 40 درصد؟ که میزان مشارکت در جمهوری اسلامی به 40 درصد رسیده، آن هم در انتخابات ریاست جمهوری که معمولا شور و شوق دارد و آن هم در انتخاباتی که رقابت خیلی جدی هم وجود داشت و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهمی است که در کشور افتاده، شاید هیچ اتفاقی به نظر من مهمتر از این نیفتاده است.
ایمانی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر درخصوص ترکیب آراء است، در بحث ترکیب آراء هیچ نظرسنجی پیش‌بینی نمی‌کرد و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که میزان رأی آقای جلیلی این اندازه بالا باشد و آراء آقای قالیباف آنقدر پایین باشد، این ها هم غیرقابل پیش بینی بود. میزان رأی پورمحمدی تقریبا معلوم بود همچنین با یک مقدار کم و بیش، رأی آقای پزشکیان معلوم بود اما اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس این دو عدد را پیش بینی نکرده بود این هم از عجایب انتخابات است که اینها همه اش باید تحلیل شود و تحلیل هم جداگانه و مفصل است که چرا این ترکیب آراء اینگونه شد.
وی افزود: به هر حال انتخابات به دور دوم کشیده شد و این هم یک موضوع مهمی است که در انتخابات جمعه چه خواهد شد؟ آیا میزان مشارکت همین مقدار می ماند یا بیشتر می شود یا کمتر؟ و چه کسی از صندوق ها به عنوان رییس جمهور خارج می شود. الان اختلاف آراء نفر اول و دوم کمتر از 1 میلیون رأی است.
تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «با توجه به درگیری ها و دلخوری های روزهای آخر انتخابات در بین اصولگرایان، از نظر شما آراء آقای قالیباف به سبد کدامیک از کاندیداها خواهد رفت و کدام یک ممکن است که پیروز نهایی انتخابات باشند؟» گفت: ببینید به نظر من هنوز جامعه در یک شوک است و هنوز هم واقعا یک مقدار زود است که در این خصوص صحبت شود اما قبل از دیروز (جمعه) یعنی طی هفته های گذشته این پیش بینی می شد که اگر آقای قالیباف انصراف دهد (آن موقع بحث انصراف بود که خب حالا انصراف نشد و ایشان حذف نشده بودند) پیش بینی این بود که بیشتر از 50 درصد آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان خواهد رفت و عدد کمتری به نفع آقای جلیلی جذب خواهد شد. باید دید آیا الان هم این قاعده صدق می کند؟ 
وی خاطرننشان کرد: الان دیگر بحث انصراف نیست، بحث حذف است، ممکن است اتفاقات یک جور دیگر رقم بخورد و قریب به اتفاق آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان برود و یا بالعکس؛ مساله یک مقدار پیچیده شده است و واقعا معلوم نیست روز جمعه چه اتفاقی رخ خواهد داد.
ایمانی در پاسخ به این سوال که «معمولا در تحلیل‌ها مشارکت 30-40 تا 45 درصد برای اصولگرایان نوشته می‌شد و بالاتر از 50 درصد متعلق به اصلاح طلبان بود، اما این بار با یک مشارکت 40 درصدی کاندیدای اصلاح طلب اول شد، آیا شاهد تغییر ذائقه جامعه هستیم؟»، تاکید کرد: اصلا اینطور نیست، بخشی از رأی آقای پزشکیان متعلق به همان کسانی هستند که شما می گویید همیشه می آیند پای صندوق های رأی؛ در واقع این تحلیل ها، تحلیل غلطی است، نتیجه این می شود که ما همواره داریم این فرض های غلط را تحلیل می کنیم و همواره به اینجا رسیدیم.
وی در پایان تاکید کرد: آقای پزشکیان در 2-3 هفته مناظره ها و برنامه های تلویزیونی چهره‌ای داشتند که حتی از چهره آقایان جلیلی و قالیباف هم انقلابی‌تر و متدین‌تر بود، شما از کجا می‌دانید که یک بخشی از آراء جامعه متدینین نرفته باشد برای آقای پزشکیان؛ نه فقط اصلاح طلب بلکه همان هایی که شما می گویید همیشه رأیشان ثابت و نتیجه شان مشخص است. در واقع تحلیل هنوز مقداری دشوار است و در روزهای آینده باید بیشتر به آن پرداخته شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/904133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سازمان هواپیمایی: هنوز نرخ بلیت پروازهای اربعین را تعیین نکرده‌ایم

بیانیه مهم مشاور اقتصادی پزشکیان: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد

یکی از خارق‌العاده ترین عملکرد های تاریخ فوتبال در 18 سال پیش

رونمایی از تمبر یادبود کسب مقام دومی ایران در بازی‌های پارا آسیایی

تمرین تاکتیکی تیم جوانان در زمین آکادمی بارسلونا

شکایت تیم عربستانی از جانشین فرهاد مجیدی!

حرکت نمادین نیکو؛ کار سختی داری آقای لاپورتا

پرداخت پاداش به مسافران پارالمپیک علاوه بر پاداش مدال

پولادگر: برای موفقیت در پارالمپیک فقط یک فرصت وجود دارد

مامارداشویلی؛ بی‌تجربه یا عشق جنجال!‏

شوت امباپه از روی دروازه به بیرون رفت

گزارش زنده؛ فرانسه 0 - 0 بلژیک

ولایتی درباره مذاکرات هسته‌ای در مناظره انتخاباتی با جلیلی در سال 92 چه گفته بود؟

واکنش سخنگوی ستاد پزشکیان به هتک حرمت یک خانواده حامی او در تبریز

مخبر پیام تبریک صادر کرد

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در عربستان برگزار می‌شود

مجید انصاری: یک امضا تا احیای برجام مانده بود؛ نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته بشود

مجلس 3 هفته تعطیل شد

حدود 1500 جانباز شیمیایی سردشتی از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند هستند/ 130 نفر در حمله شیمیایی سردشت به شهادت رسیدند

کی برای دامادش انقدر سنگ تموم میزاره؟

بازگشت ستاره «مردگان متحرک» پس از سال‌ها به تلویزیون

موزیک ویدئوی «منو عاشقم کرد» با صدای عماد طالب زاده

زنی شوهرش را با ساطور کشت

سحابی Lobster claw با 11 هزار سال نوری فاصله از زمین

روایتی طنز از دوران قاجار

بازار مکاره دوقطبی‌ها

هم میهن: بیانیه حمایتی قالیباف از جلیلی صوری است

معمای مقصد رای‌های قالیباف

افزایش 20 درصدی بارش‌ها/33 سد تا نیمه پر شد

سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

تاکید مجدد تاج بر ضرورت آغاز لیگ برتر با VAR

امشب سرمربی جدید استقلال خوزستان معرفی می شود

تمدید قرارداد سهرابیان با استقلال

کارگری: کار تعطیل نیست تا ورزشکاران در پاریس نتایج خوبی بگیرند

دشان امشب ببازد اخراج می‌شود!‏

ترکیب رسمی فرانسه - بلژیک

تیک‌تاک اینتر برای اعلام رسمی جذب طارمی

رئال مادرید به کروس و ناچو پشت کرد!‏

لغو سفر ملی‌پوشان والیبال نشسته به هلند

مجوز فعالیت سرمربی پرسپولیس صادر نشد؛ نیاز به بررسی بیشتر!

طعنه پزشکیان به فعالیت توئیتری جلیلی: با اینترنت بدون فیلتر برای مردم «طرح صیانت» تجویز می‌کنید

استودیوی مناظره امشب رونمایی شد

بهترین پیش‌بینی برای کدام نظرسنجی بود؟

ادای احترام مجلس هند به شهید رئیسی و امیرعبداللهیان

ادعای زاکانی درباره دولت اصلاحات: در برنامه توسعه نوشتند جز از طریق حل مشکل با اسرائیل نمی‌شود مشکلات را رفع کرد

رئیس کل بیمه مرکزی: بیمه دی سال پر سودی را پشت سر گذاشت

عینک جدید و عجیب بهاره رهنما سوژه شد

لعیا زنگنه و رامین پرچمی 30 سال پس از «در پناه تو» مقابل دوربین‌ها

دوتارنوازی خراسانی با اجرای استاد علیرضا سلیمانی

مردی بعد از قتل همسر و پدرزن و مادرزنش خودکشی کرد