راه ترقی

آخرين مطالب

افشین سنگ‌چاپ: سرباز تلویزیون هستم فرهنگ و هنر

افشین سنگ‌چاپ: سرباز تلویزیون هستم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - جام جم / اگرچه افشین سنگ‌چاپ را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم اما او در40سال فعالیتش در تلویزیون با عناوین دستیار کارگردان و بازیگردان نیز فعالیت قابل‌توجهی داشته است. سنگ‌چاپ علاوه بر بازی در سریال‌های خاطره‌انگیزی مانند متهم گریخت، صاحبدلان، پیامک از دیار باقی، کوچه اقاقیا، قطار ابدی، لیسانسه‌ها،روزهای زندگی و...در آثاری همچون پلیس جوان، ریحانه، اغما و روز حسرت دستیار کارگردان بوده است.
این هنرمند همچنین دو تله‌فیلم را برای مراکز استانی سازمان صداوسیما کارگردانی کرده است. سنگ‌چاپ به‌عنوان بازیگر در برخی از آثار کودک در دهه‌های 60 و 70 از جمله چاق و لاغر، النگ و دولنگ، مامی‌توانیم و قصه‌های تابه‌تا نیز حضور داشته است.اودر این گفت‌وگوتاکید می‌کندکه کارگردانی برایش اولویت دارداما آنچنان که باید و شاید فرصت کاردراین عرصه راپیدا نکرده است. سنگ‌چاپ همچنین می‌گوید که به‌خاطر فیزیک وچهره‌اش دراکثر مواقع ایفاگر نقش‌های منفی بوده است ومردم اورا باهمین نقش‌ها پذیرفته‌اند.
این روزها را چگونه می‌گذرانید؟
در حال ساخت تله‌فیلمی به اسم «هم‌پیمان» به کارگردانی علی آشتیانی برای شبکه نمایش خانگی هستم. من در این تله‌فیلم بازی ندارم و سرپرست گروه کارگردانی را برعهده دارم. پیش از این نیز در یک اپیزود از سریال رویا بازی داشتم. اردیبهشت ماه امسال هم با تئاتر «رجوع» روی صحنه رفتم.

شما فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی هستید و تا به امروز در بسیاری از سریال‌ها به‌عنوان دستیار کارگردان و سرپرست گروه کارگردانی حضور داشته‌اید. چه شد که به شکل جدی به حوزه کارگردانی ورود نکردید؟
البته من دو اثر را کارگردانی کرده‌ام اما خودم توقع داشتم که بعد از 20 سال کارکردن به‌عنوان دستیار کارگردان، برخورد بهتری با من می‌شد و طوری رفتار نمی‌کردند که گویی در ابتدای راه هستم. دلم می‌خواست حضور فعال‌تری در عرصه کارگردانی داشته باشم اما به خاطر خانواده و گذران زندگی، کار بازیگری و تدریس را هم انجام داده‌ام.
درباره دو کاری که کارگردانی کرده‌اید توضیح می‌دهید.
سال1389یک تله‌فیلم به نام «قاب عکس» برای مرکز کهگیلویه‌و‌بویراحمد ساختم که متاسفانه تاامروز فرصت پخش پیدانکرده است. یک تله‌فیلم دیگر هم برای مرکز گرگان کار کردم که «شایلی» نام داشت وچندین باز ازشبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن رفته است.
از میان بازیگری و کارگردانی کدام را ترجیح می‌دهید و دوست دارید فعالیت‌تان معطوف به آن باشد؟
اولویت اصلی‌ام کارگردانی است و دو، سه دهه از عمرم را هم برای این کار گذاشته‌ام؛ البته اگر می‌خواستم فقط به کارگردانی فکر کنم باید درفقرزندگی می‌کردم وزجر می‌کشیدم.درهرصورت، برای گذران زندگی دراین سال‌ها بازی کرده‌ام و دستیار کارگردان هم بوده‌ام. 
بیشتر فعالیت شما در عرصه بازیگری به ایفای نقش‌های منفی بازمی‌گردد. دلیل حضور پررنگ‌تان در قالب نقش‌های منفی چیست؟
این موضوع دو دلیل اصلی دارد. دلیل اول این‌که، صورت و فیزیک بازیگر برای انتخاب نقش، سهم اصلی را دارد. دوستانی که از من تست می‌گرفتند معتقد بودند که چهره من به نقش‌های منفی می‌خورد و دلیل دوم، وقتی یک بازیگر نقش منفی بازی می‌کند و مورد استقبال قرار می‌گیرد، بقیه نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شود هم منفی است. کارهای اول من با نقش‌های منفی آغاز شد و مردم هم از این نقش‌ها استقبال کردند و با اقبال عمومی مواجه شد و در نتیجه، بقیه پیشنهادهایی که داشتم هم مربوط به نقش‌های منفی بود. 
البته در سریال‌های لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها نقش متفاوتی داشتید که حتی نقطه عطفی در کارنامه بازیگری‌تان به‌شمار می‌رود.
سال 1380 سریال کوچه اقاقیا را با رضا عطاران عزیز کار می‌کردم. در این سریال دستیار کارگردان بودم. یک نقشی بود که هیچ‌کس حاضر نبود بازی‌اش کند اما من قبول کردم. نقش واقعا متفاوتی بود. دیگر گذشت تا سریال لیسانسه‌ها که دوباره نقشی خاص و متفاوتی را بازی کردم. یک فرضیه وجود دارد که می‌گوید هنرپیشه با بازیگر تفاوت دارد. بازیگر خود را موظف می‌داند که هر نقشی را بازی کند و به لحاظ روحی، روانی و شخصیت‌پردازی از پس همه نوع نقشی بربیاید، مگر نقش‌هایی که به لحاظ فیزیکی تناسبی با او نداشته باشد. برای مثال، من نمی‌توانم نقش یک آدم دو متری را بازی کنم.
خودتان کدام نقش‌ها را بیشتر می‌پسندید؟
وقتی جامعه مرا با نقش‌های منفی می‌خواهد طبیعی است که در این نقش‌ها کلیشه شوم. مردم مرا در قالب این نقش‌ها پسندیده‌اند و شاید در نقش مثبت نپسندند. خودم هم نمی‌خواهم ریسک و چیز دیگری را تجربه کنم. عمده نقش‌هایی که تا امروز به من پیشنهاد شده، طنز یا منفی بوده است.
شما در این سال‌ها در سریال‌های جذاب و ماندگار زیادی از جمله متهم گریخت، صاحبدلان، کوچه اقاقیا، لیسانسه‌ها، قطار ابدی و.‌‌.. حضور داشته‌اید. سریال محبوب خودتان کدام است؟
من برای همه این سریال‌ها احترام قائل هستم و برای هر‌کدام انرژی گذاشته‌ و زحمت کشیده‌ام. در نتیجه، نمی‌توانم یک کار را متمایز کنم. فقط از آقای صحت تشکر می‌کنم که مرا در سریال لیسانسه‌ها سهیم کردند. لیسانسه‌ها یک اتفاق جدید و نو در تلویزیون بود و خیلی خوشحالم که من هم در آن مشارکت داشتم.
در کارهای خاطره‌انگیز کودک در دهه 60 مثل النگ و دولنگ و چاق و لاغر هم بازی کرده‌اید. ژانر کودک را چقدر دوست دارید؟
در دهه 60 رسم بود که برای دیده شدن در کار کودک بازی کنی. خیلی از بازیگران قدیمی در کارهای کودک دیده و معروف شدند. الگوی ما هم همان‌ها بودند. من با کارهای کودکان آغاز کردم و بزرگ شدم اما بعد ذائقه هنری‌ام عوض شد و با خودم گفتم بس است. دیگر ژانرها را تجربه کردم اما همچنان کار کودک را دوست دارم، حتی این اواخر قراردادی با آقای مسلمی و بچه‌های فیتیله‌ای برای همکاری بسته‌ام. تا توانسته‌ام پیشنهاد کار کودک را رد نکرده‌ام، چرا که فانتزی است و تا زنده‌ام به ژانر کودک ارادت دارم.
مردم در کوچه و خیابان معمولا درباره کدام نقش و سریال‌تان صحبت می‌کنند؟
نسل‌های قدیم درباره نقشی که در سریال متهم گریخت داشتم، یاد می‌کند. نقش یک راننده وانت را که قرار بود اسباب خانه هاشم را جابه‌جا کند. بعضی‌ها هم سریال کوچه اقاقیا را یادآوری می‌کنند. در مجموع، همه درباره نقش‌های منفی‌ام صحبت می‌کنند.
کار اصلی شما بازیگری و کارگردانی است یا منبع درآمد دیگری دارید؟
زندگی حرفه‌ای و امرار و معاشم از طریق کار هنری است و شغل دیگری ندارم. بیشتر کارم هم با تلویزیون است. سینما و تئاتر توانایی تامین بازیگر را ندارند و فقط تلویزیون است که به‌واسطه انبوه‌سازی از چنین قابلیتی برخوردار است. من کارم را در تلویزیون با سریال ما می‌توانیم در سال 1364 آغاز کردم و بعد در مجموعه محله بروبیا بازی کردم. خودم را ارادتمند تلویزیون می‌دانم و به قول یکی از دوستان، سرباز تلویزیون هستم. 
چرا در سینما این‌قدر کم‌کار هستید؟
راستش را بخواهید پیشنهاد ندارم. ما را تلویزیونی می‌دانند. از طرف دیگر، در این سال‌ها آن‌قدر سرم شلوغ بوده که نرسیده‌ام برای خودم در سینما تبلیغ کنم.
خاطره جالب ناگفته‌ای از سال‌ها فعالیت هنری دارید؟
آن زمان که اوج کارهای منفی‌ام بود، یک‌روز با همسرم درخیابان می‌رفتیم که خانمی جلو آمد وبه همسرم گفت حیف شما نیست که با چنین آدمی ازدواج کرده‌ای؟این آقا خلافکار و دزد و چاقوکش است. همسرم خندید و توضیح داد که اینها همه نقش است و واقعیت ندارد. آن خانم هم وقتی متوجه شد، عذرخواهی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/904151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سازمان هواپیمایی: هنوز نرخ بلیت پروازهای اربعین را تعیین نکرده‌ایم

بیانیه مهم مشاور اقتصادی پزشکیان: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد

یکی از خارق‌العاده ترین عملکرد های تاریخ فوتبال در 18 سال پیش

رونمایی از تمبر یادبود کسب مقام دومی ایران در بازی‌های پارا آسیایی

تمرین تاکتیکی تیم جوانان در زمین آکادمی بارسلونا

شکایت تیم عربستانی از جانشین فرهاد مجیدی!

حرکت نمادین نیکو؛ کار سختی داری آقای لاپورتا

پرداخت پاداش به مسافران پارالمپیک علاوه بر پاداش مدال

پولادگر: برای موفقیت در پارالمپیک فقط یک فرصت وجود دارد

مامارداشویلی؛ بی‌تجربه یا عشق جنجال!‏

شوت امباپه از روی دروازه به بیرون رفت

گزارش زنده؛ فرانسه 0 - 0 بلژیک

ولایتی درباره مذاکرات هسته‌ای در مناظره انتخاباتی با جلیلی در سال 92 چه گفته بود؟

واکنش سخنگوی ستاد پزشکیان به هتک حرمت یک خانواده حامی او در تبریز

مخبر پیام تبریک صادر کرد

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در عربستان برگزار می‌شود

مجید انصاری: یک امضا تا احیای برجام مانده بود؛ نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته بشود

مجلس 3 هفته تعطیل شد

حدود 1500 جانباز شیمیایی سردشتی از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند هستند/ 130 نفر در حمله شیمیایی سردشت به شهادت رسیدند

کی برای دامادش انقدر سنگ تموم میزاره؟

بازگشت ستاره «مردگان متحرک» پس از سال‌ها به تلویزیون

موزیک ویدئوی «منو عاشقم کرد» با صدای عماد طالب زاده

زنی شوهرش را با ساطور کشت

سحابی Lobster claw با 11 هزار سال نوری فاصله از زمین

روایتی طنز از دوران قاجار

بازار مکاره دوقطبی‌ها

هم میهن: بیانیه حمایتی قالیباف از جلیلی صوری است

معمای مقصد رای‌های قالیباف

افزایش 20 درصدی بارش‌ها/33 سد تا نیمه پر شد

سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

تاکید مجدد تاج بر ضرورت آغاز لیگ برتر با VAR

امشب سرمربی جدید استقلال خوزستان معرفی می شود

تمدید قرارداد سهرابیان با استقلال

کارگری: کار تعطیل نیست تا ورزشکاران در پاریس نتایج خوبی بگیرند

دشان امشب ببازد اخراج می‌شود!‏

ترکیب رسمی فرانسه - بلژیک

تیک‌تاک اینتر برای اعلام رسمی جذب طارمی

رئال مادرید به کروس و ناچو پشت کرد!‏

لغو سفر ملی‌پوشان والیبال نشسته به هلند

مجوز فعالیت سرمربی پرسپولیس صادر نشد؛ نیاز به بررسی بیشتر!

طعنه پزشکیان به فعالیت توئیتری جلیلی: با اینترنت بدون فیلتر برای مردم «طرح صیانت» تجویز می‌کنید

استودیوی مناظره امشب رونمایی شد

بهترین پیش‌بینی برای کدام نظرسنجی بود؟

ادای احترام مجلس هند به شهید رئیسی و امیرعبداللهیان

ادعای زاکانی درباره دولت اصلاحات: در برنامه توسعه نوشتند جز از طریق حل مشکل با اسرائیل نمی‌شود مشکلات را رفع کرد

رئیس کل بیمه مرکزی: بیمه دی سال پر سودی را پشت سر گذاشت

عینک جدید و عجیب بهاره رهنما سوژه شد

لعیا زنگنه و رامین پرچمی 30 سال پس از «در پناه تو» مقابل دوربین‌ها

دوتارنوازی خراسانی با اجرای استاد علیرضا سلیمانی

مردی بعد از قتل همسر و پدرزن و مادرزنش خودکشی کرد