راه ترقی

آخرين مطالب

«موسی» به روایت حاتمی کیا نوشتارها

«موسی» به روایت حاتمی کیا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
“ابراهیم حاتمی‌کیا” چگونه در فیلم “موسی” از یک روایت تاریخی به یک روایت امروزی رسیده است؟

اکبر منتجبی| عبور از پیچ اتفاقات سال‌های اخیر گویا باعث تغییر دیدگاه‌های بسیاری ازافراد از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا به زنان شده است. کارگردانی نام‌آشنا که در فیلم آخر خود خروج، دولت وقت را به باد انتقادات تند خود گرفته بود، امروز با فیلم تاریخی موسی کلیم‌الله یک داستان زنانه را روایت می‌کند که قهرمانان عصر خویش بودند. بدین‌ترتیب فیلم موسی اگرچه بر بستر یک داستان تاریخی روایت می‌شود اما با توجه به مضامینی که در فیلم مطرح می‌شود به نظر می‌رسد ما با حاتمی‌کیای دومی طرف باشیم که این بار برخلاف آثار پیشینش به زنان و جنگندگی آنان برای بقا و ساختن آینده متفاوت، اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که اگر تا دیروز زنان بخشی از یک پازل در فیلم‌های حاتمی‌کیا بودند، امروز در موسی تمام پازل هستند. زنان در عموم فیلم‌های حاتمی‌کیا یا نمادی از صبر و مقاومت و ایثار بودند یا بازماندگان جنگ. عموماً با زنانی روبه‌رو بودیم که همراهان مردان بودند و در داستان، نقش حمایتی و عاطفی را بر عهده‌ داشتند.
تلاششان نیز عمدتاً بر این امر استوار بود که مکمل مرد داستان باشند. به همین دلیل به‌ غیراز فیلم دعوت که چند داستان با محوریت مسائل زنان و سقط ‌جنین بود، در دیگر آثار حاتمی‌کیا، زن جزیی از یک کل بود.
اما در فیلم موسی، زنان کنشگران جامعه خود هستند. آن‌ها افرادی هستند که اگرچه در دو سوی قطب‌ جامعه و حکومت ایستاده‌اند اما در هنگامه جدال و جدل خواسته و ناخواسته از هم حمایت می‌کنند و تلاششان تغییر وضعیت موجود به نفع خودشان و جامعه‌شان است.
اما موسی درباره چیست و ما با کدام بخش از داستان زندگی پیامبر بنی‌اسرائیل روبه‌رو هستیم؟ آنچه در فیلم به نمایش درمی‌آید یک داستان قدیمی، کهن و جاوید است که بخشی از اسطوره‌های دینی است. فرعون ستمگر زمانه‌ بر اساس خوابی که می‌بیند و تعبیر آن، کودکان را می‌کُشد تا تخت سلطنتش برقرار بماند. کودک‌کُشی به خواست کاهنان مطرح می‌شود و اساس فیلم براین امر بنا می‌شود تا کودکی که مخفیانه و در روزی خاص به دنیا آمده و منجی قوم بنی‌اسرائیل است، نجات یابد. پس مادر موسی در میانه‌ هراس و نگرانی به ندای درونی قلبش گوش می‌دهد و فرزند خود را به خدا و رود نیل می‌سپارد اگرچه همچنان نگران است:
مادر موسی، چو موسی را به نیل / در فکند، از گفتهٔ رب جلیل
خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه / گفت کای فرزند خُرد بی‌گناه
گر فراموشت کند لطف خدای / چون رهی زین کشتی بی ناخدای
گر نیارد ایزد پاکت بیاد / آب خاکت را دهد ناگه بباد
وحی آمد کاین چه فکر باطل است/ رهرو ما اینک اندر منزل است
ما گرفتیم آنچه را انداختی/ دست حق را دیدی و نشناختی؟
بنابراین بن‌مایه آن داستان کهن که شمه‌ای از آن در فیلم به تصویر آمده بر این اصل استوارشده است: «نجات منجی» بدین‌ترتیب اگرچه ما داستان فیلم را از پیش می‌دانیم که چیست و حتماً خود را برای یک داستان تاریخی و مذهبی آماده می‌کنیم اما باید اذعان کرد که فیلم موسی تنها یک اثر تاریخی و مذهبی نیست بلکه بازتابی از گفتمان‌های روز است و ابراهیم حاتمی‌کیا تلاش می‌کند از یک ‌سو انتفاضه را به تصویر بکشد و از دیگر سو همبستگی زنان را بیش‌ازپیش نشان دهد. به همین دلیل برخلاف بسیاری از آثار تاریخی که نقش زنان کم‌رنگ هستند، فیلم «موسی» سه زن اصلی خود را به‌ عنوان شخصیت‌های اصلی و پیش‌برنده‌ داستان معرفی می‌کند:
مادر موسی: زنی که نه ‌تنها برای نجات فرزندش از دست فرعون تلاش می‌کند بلکه در حمایت از زنان دیگر نیز نقش‌آفرین است.
آسیه، همسر فرعون: او در برابر دستورات ظالمانه همسرش مقاومت می‌کند و نمی‌گذارد، فرمان کشتار زنان اجرا شود.
قابله‌ی دربار: درحالی ‌که اجرای فرمان فرعون برای او نیز خطرناک است، او تصمیم می‌گیرد که موسی را به دنیا بیاورد و این راز را فاش نکند.
این سه زن مکمل یکدیگر می‌شوند و هر یک پوشش‌دهنده‌ی آن دیگری است تا آنچه ابراهیم حاتمی‌کیا می‌خواهد به آن برسد: زن معاصر در یک روایت کهن. به همین دلیل نباید «موسی» را تنها بازگویی یک روایت کهن بدانیم. چه بسیار روایت‌های کهنی که دستمایه سخنان جدید قرارگرفته‌اند و به ماهیت قدرت، سرنوشت و نقش انسان در تاریخ پرداخته‌اند. به همین دلیل ما با حاتمی‌کیایی روبه‌رو هستیم که اگرچه دغدغه همیشگی خود را که پرداختن به اتفاقات و رخدادهای روز دنبال کرده اما این بار دوربین خود را به ‌سوی زنان چرخانده و از یک زن مکمل شخصیت اصلی به زنان تاریخ‌سازی رسیده است خودِ روایت‌اند. آن‌هایی نقش‌آفرینان اصلی‌اند و از دل ضعف، قدرتی تازه خلق می‌کنند. به همین دلیل در بطن روایت حاتمی‌کیا این‌ یک حقیقت فلسفی مطرح می‌شود که: «آیا تقدیر، سرنوشت ما را می‌سازد یا این ما هستیم که تقدیر را می‌نویسیم؟» مادر موسی، آسیه و قابله‌ی دربار، هر سه زنانی هستند که در بزنگاه‌های دشوار، انتخاب می‌کنند که برخلاف جریان قدرت حرکت کنند. آن‌ها نشان می‌دهند که اختیار حتی در سخت‌ترین لحظات از جبر نیرومندتر است. این فیلم به ما یادآوری می‌کند که تاریخ نه با فرامین قدرتمندان بلکه با تصمیم‌های شجاعانه‌ی کسانی که در سایه‌ها زندگی می‌کنند، تغییر می‌کند. «موسی» روایتی از ترس و امید است؛ ترس از آینده‌ای نامعلوم و امید به تغییری که شاید هیچ‌گاه رخ ندهد. زنان فیلم، هر کدام در موقعیت‌های حساس میان تسلیم و مبارزه، یکی را انتخاب می‌کنند. مادر موسی، آسیه و قابله، همگی تجسم این حقیقت‌اند که گاه، بزرگ‌ترین نبردهای زندگی نه در میدان‌های جنگ بلکه در لحظات تصمیم‌گیری درونی رخ می‌دهند. فیلم یادآور می‌شود یک انتخاب درست می‌تواند، چراغی برای نسل‌های بعد باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1029010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از بانک سود کنید، با اطمینان بیشتر!

جزئیات شارژ کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های چهارم تا هفتم

پورمحمدی: یارانه این ماه زودتر از موعد پرداخت می‌شود

غلامرضا شعبانی بهار: صمیمانه از زحمات دکتر اسبقیان تشکر می‌کنم

ستاره آرسنال، رئال مادرید را ناامید کرد!

سردرگمی هواداران پرسپولیس برای بلیت فروشی

ملوان فردا با 2 غایب به تهران می‌آید

اسبقیان: گفتم برای کاراته سالن اختصاصی نگیرم استعفا می دهم

رحمتی: دست تقدیر طوری رقم خورده که فردا باید مقابل تیم هوادار قرار بگیرم

تصمیم غیرمنتظره؛ رستوران رونالدو و نادال بسته شد

تاج: افزایش بی‌رویه قراردادها می‌تواند منجر به تضعیف فوتسال شود

اخراج مربی سابق پرسپولیس در اولین بازی

طعنه عربستانی‌ها به بیرانوند

استقلال و پرسپولیس به خاطر دربی 260 میلیون جریمه شدند

روایت قائم‌پناه از واکنش پزشکیان به توهین‌ها: هرکس آزاد است هر حرفی به من بزند، ثبت شکایت نکنید

روایت خانعلی زاده از فرستنده نامه ترامپ به ایران

دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی

بعد 150 سال یه خواستگار اومد!

بررسی قصه زندگی 2 طلبه در تلویزیون و شبکه خانگی

بازخوانی قطعه «سیا ابران» با یادی از استاد فریدون پوررضا

قوه قضائیه: متهم اصلی پرونده بلایند دیت بازداشت است

معاون زنان رئیس جمهور: دولت با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان موافق است

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته جاده‌ها

جراحی دندان برای احیای بینایی فراگیر می‌شود

بهینه‌سازی انواع ساختارهای هندسی گرافن‌اکسید و آب

این سوسک رباتیک کاری را انجام می‌دهد که انسان قادر به انجام آن نیست

داستانک/ هدیه ای برای سال نو

چاپ هشتم «هزار سال شعر فارسی»، مناسب کودکان و نوجوانان منتشر شد

سرمقاله شرق/ کابینه ناساز با امید ملت

سرمقاله جوان/ آشفته‌بازار شرکت‌های دولتی

نرخ طلا و سکه گارد صعود به خود گرفتند

گودرزی: افزایش حقوق به میزان تورم تحقق یافتنی نیست

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: تلاش می کنیم دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم باشد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: احتمال افزایش حقوق کارگران بالای 30درصد زیاد است

رشد 6 هزار واحدی شاخص بورس

جادوی بارسلونا در مسیر قهرمانی اروپا

چشمک پرستاره‌‌ترین تیم دنیا به نیمه‌ نهایی لیگ قهرمانان

توقف‌ناپذیر مثل لژیونر ایرانی در برزیل

پاسخ اسبقیان به سوال خبرنگار آخرین خبر در مورد حذف سرخابی‌ها از آسیا

خوشبختی 100 درصدی ستاره‌های ایرانی پلاس لیگا

جانشین آرمان صالحی در ارومیه سربلند شد

روزه‌داری و نماز خواندن ستاره اول بارسلونا در رمضان

غول آلمانی همه چیز را به هم ریخت!

اسبقیان: سرپرست‌های فدراسیون‌ها حق شرکت در انتخابات را ندارند

عذرخواهی مهاجم استقلال بابت رفتار غیر حرفه ای

قالیباف: هیات عالی نظارت اختیار قانون‌گذاری ندارد

واکنش معاون پزشکیان به هتاکی اخیر برخی جریان‌های سیاسی به رئیس جمهور

درخواست نمایندگان از دولت: تعامل خود را در راستای حل مسائل مردم با نمایندگان بیشتر کنید

4 سوال از وزرای کشاورزی و کار اعلام وصول شد

واکنش وزیر خارجه به توئیت نمایندگی ایران در نیویورک درباره مذاکره با آمریکا