راه ترقی

آخرين مطالب

برترین آهنگسازان فیلم تاریخ چه کسانی هستند؟ فرهنگ و هنر

برترین آهنگسازان فیلم تاریخ چه کسانی هستند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / فیلم‌هایی را که دوست دارید در ذهن خود تجسم کنید. چگونه آنها را به خاطر می‌آورید؟ تنها تصاویر فیلم در ذهن شما نقش می‌بندد و یا موسیقی نیز نقش اساسی در یادآوری این خاطره دارد؟ شاید هم تنها نوای موسیقی آن فیلم را به خاطر بیاورید؛ چراکه گاهی موسیقی از تصویر قوی‌تر عمل می‌کند.
موسیقی یک فیلم، یکی از عوامل مهم در موفقیت آن به شمار می‌رود، تا حدی که گاهی موسیقی متن موفق‌تر از خود فیلم عمل می‌کند و حتی در قالب یک آلبوم جداگانه به فروش می‌رسد و در ذهن مخاطبان سینما نقش می‌بندد.


بسیاری از ما شاید آثار موسیقی را شنیده باشیم که ندانیم متعلق به یک فیلم یا سریال هستند و شاید حتی ندانیم که چنین فیلمی ساخته شده است، اما موسیقی آن اثر آنقدر خوب ساخته شده که توانسته به عنوان یک اثر مستقل به پلی‌لیست موسیقی مردم راه پیدا کند. نمونه این آثار را می‌توانیم در فیلم‌هایی مانند «جیمز باند»، «خوب، بد، زشت»، «میان ستاره‌ای»، «هری پاتر»، «تایتانیک» و ... جست‌وجو کنیم.
اما آهنگسازان این آثار ماندگار چه کسانی هستند که توانسته‌اند چنین آثار به یادماندنی را خلق کنند که با هر بار شنیدن آنها خاطرات بسیاری برایمان تداعی شود؟
ماکس اشتاینر
ماکس اشتاینر به ابداع موسیقی فیلم به شکل امروزی کمک کرد یا اینکه حداقل موسیقی او تأثیر فوق‌العاده‌ای بر تکنیک‌ها، رویکردها و توافقاتی داشت که اساس موسیقی فیلم در دنیای غرب را تشکیل داده‌اند.
اشتاینر بیش از 300 موسیقی فیلم نوشت که بسیاری از آنها آثار کلاسیک هستند و او را در زمره بزرگترین آهنگسازان فیلم قرار می‌دهند. موسیقی او برای فیلم «بر باد رفته» از ملودی‌های سنتی آمریکایی استفاده کرده است تا فضای جنگ داخلی آمریکای جنوبی را تداعی کند.
در کازابلانکا (1942)، او ملودی آهنگ محبوب «همان‌طور که زمان می‌گذرد» را به یک اثر موسیقی زیبا تبدیل کرد که به یکی از به یاد ماندنی‌ترین ویژگی‌های فیلم و یک موسیقی برجسته در تمام دوران‌ تبدیل شد.


برنارد هرمان
برنارد هرمان یک نسل پس از ماکس اشتاینر بود و قوانین موسیقی فیلم را زیر و رو کرد. آهنگ‌های عاشقانه اشتاینر بازتاب زمان معصومانه‌ای در تاریخ هالیوود بود و درمقابل موسیقی هرمان تند و ریتمیک بود و از ریف‌های کوتاه تکراری و آکوردهای ناهماهنگ استفاده می‌کرد.
به گفته یکی از منتقدان، موسیقی او اصیل، تجربی و مفید بود و آن حال و هوای سخت آمریکا را پس از جنگ جهانی دوم منعکس می‌کرد. این امر هرمان را به یکی از بهترین آهنگسازان فیلم در سال‌های پس از جنگ تبدیل کرد.
شهرت هرمان بیشتر به خاطر 9 فیلمی است که با آلفرد هیچکاک ساخته است، جایی که موسیقی او فضای پرتنش را تشدید می‌کند و گاهی حال و هوای اکشن را پیش می‌برد. معروف‌ترین نمونه این امر، صحنه دوش گرفتن در فیلم «روانی» است.

راه ترقی


انیو موریکونه
گاهی اوقات سرنوشت به روش‌های خنده‌دار عمل می‌کند. انیو موریکونه و سرجو لئونه در دهه 1930 در رم همکلاسی بودند، اما در ن زمان ارتباطی نداشتند، تا اینکه دهه‌ها بعد، در کنار یکدیگر به یکی از نمادین‌ترین کارگردان و آهنگساز در تاریخ سینما تبدیل شدند.
همه چیز در سال 1964 شروع شد، زمانی که لئونه از موریکونه دعوت کرد تا موسیقی فیلم «بخاطر یک مشت دلار» را بسازد. درحقیقت سبک کارگردانی لئونه یک ژانر کامل را به وجود آورد؛ «وسترن اسپاگتی» و موریکونه صدای این سبک را تعریف کرد.
موریکونه طی فعالیت حرفه‌ای خود بیش از 400 اثر موسیقی در ژانرهای مختلف نوشت. او علاوه بر اینکه یکی از بهترین آهنگسازان فیلم بود، یکی از پرکارترین آهنگسازان نیز بود.

راه ترقی


جان ویلیامز
تصور شش دهه اخیر سینما بدون جان ویلیامز غیرممکن است. آثار نمادین او بیش از آن هستند که بتوان آنها را لیست کرد، از «آرواره‌ها» گرفته تا «پارک ژوراسیک».
با شروع دهه 60 و 70، ویلیامز صدای «عصر طلایی» هالیوود را که از مکس اشتاینر به جا مانده بود، احیا کرد و به آن یک پیچ و تاب مدرن تازه بخشید.
شکوفایی او با فیلم «جنگ ستارگان» در سال 1977 بود. در آن زمان، فیلم‌های علمی تخیلی به موسیقی آینده‌نگر و مملو از صداهای مصنوعی و هیجان‌انگیز تمایل داشتند، اما ویلیامز دقیقا برعکس این امر عمل کرد و به فیلم عمق و بار احساسی غافلگیرانه داد. این موضوع در فیلم شور و هیجان ایجاد کرد و مسیر موسیقی فیلم را تغییر داد.
ویلیامز تا به حال موسیقی فیلم‌های مشهور بی‌شماری را ساخته است، از ایندیانا جونز گرفته تا فهرست شیندلر و هری پاتر.

راه ترقی


جو هیسایشی
جو هیسایشی مشهورترین آهنگساز سینمای ژاپن و مردی است که موسیقی انیمه‌های محبوب استودیو جیبلی را ساخته است.
هیسایشی به واسطه همکاری طولانی مدت خود با کارگردان جیبلی، هایائو میازاکی به شکل گیری ژانر انیمیشن کمک کرد.
او خود را اینگونه توصیف می‌کند: «یک آهنگساز ساده و ابتدایی» و می‌گوید: «من تنها می‌خواهم چیزهایی را آهنگسازی کنم که در خانه بتوانم آنها را با پیانو بنوازم.»
استعداد او در نوشتن یک ملودی زیبا ممکن است یکی از رازهای موفقیت او باشد. اما این توصیف متواضعانه نمی‌تواند حق مطلب را درباره موسیقی پیچیده او که به انیمیشن‌های میازاکی روح می‌بخشد، ادا کند. جو هیسایشی می‌تواند حتی خیالی‌ترین صحنه‌ها را واقعی و تاثیرگذار کند.

راه ترقی


ونجلیس
ونجلیس از ابزارهای الکترونیکی استفاده کرده است تا برخی از متمایزترین موسیقی‌های فیلم تمام دوران را خلق کند. او پیش از فعالیت در عرصه سینما، رزومه موفقی به عنوان یک موسیقیدان داشت، اما موسیقی خارق‌العاده‌ای که در دهه 1980 نوشت نقطه اوج او بود و ثابت کرد که یکی از بهترین آهنگسازان فیلم است.
معروف‌ترین موسیقی فیلمی که ساخته است، متعلق به فیلم «ارابه‌های آتش» است، همچنین دیگر اثر موفق او «بلید رانر» است.
ونجلیس فناوری‌های جدید را پذیرفت تا روند تولید موسیقی فیلم را بازنگری کند. او از ایجاد صداهای حماسی با الهام از ارکستراسیون سنتی ترسی نداشت.

راه ترقی


ای. آر. رحمان
ای. آر. رحمان یکی از مشهورترین آهنگسازان فیلم در سینمای هند است و استعداد منحصربه‌فردی در ترکیب عوامل مختلف برای تولید آثار موسیقی‌ جسورانه و جذاب دارد. رحمان از زمان ظهورش در دهه 1990 به عنوان بازتعریف موسیقی فیلم هندی شناخته می‌شود.
به گفته مجله تایم، «او کاملا بر صنعت موسیقی تسلط دارد تا حدی که موسیقی فیلم را به‌ گونه‌ای می‌سازد که برای همه نسل‌ها جذاب باشد.
میلیونر زاغه نشین، محمد رسول‌الله، جودها اکبر و ... از جمله آثاری است که او آهنگسازی کرده است.

راه ترقی


هانس زیمر
هانس زیمر ستاره راک فیلم مدرن است. او یکی از مشهورترین آهنگسازان فیلم است که موسیقی متن بسیاری از بزرگترین فیلم‌های زمان ما را بر عهده داشته است.
تعریف زیمر با یک اثر سخت است: او می‌تواند حماسی همچون گلادیاتور و بین ستاره‌ای) عمل کند، خانوادگی و دوستانه همچون شیرشاه و دزدان دریایی کارائیب) و آینده‌نگرانه مانند تلقین عمل کند.
علامت تجاری زیمر برخورد او با تکنولوژی است؛ چراکه همیشه فناوری جدید را پذیرفته و به جلو حرکت کرده است. زیمر چندان آموزش رسمی موسیقی ندیده است و برای اجرای ایده‌هایش به ابزارهای الکترونیکی متکی است. این امر باعث شده که باورود به عصر الکترونیک، او جلوتر از سایرین باشد.

راه ترقی


میکاچو
میکاچو جزو آهنگسازان مدرنی است که موسیقی را به اندازه بزرگان گذشته حیاتی می‌داند. میکاچو تنها با ساخت چند موسیقی متن، موسیقی نوآورانه را توسعه داده است: مینیمال و عجیب، اما همراه با فضای طنز و عاشقانه.
نقطه عطف فعالیت او فیلم علمی تخیلی «زیر پوست» است.
موسیقی فیلم «جکی» و «نقطه دلخواه»، دیگر آثار موفق او هستند.

راه ترقی


ریچل پورتمن
در سال 1997، پورتمن اولین آهنگساز زنی بود که برنده اسکار در بخش بهترین موسیقی متن شد. او برای موسیقی متن اقتباسی «اما» اثری از جین آستین برنده این جایزه شد.

راه ترقی


لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1009571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش صدا و سیما از پروژه 730 کیلومتری خط آهن زاهدان به چابهار

دفاع یک مقام صنفی از افزایش قیمت دارو

عقب ماندگی 7 هزار میلیارد تومانی بودجه معاونت فنی شهرداری تهران

عقب‌ماندگی ساخت 50 هزار مسکن محرومان بنیاد مسکن

آمادگی ایران برای احداث شهرک اقتصادی مشترک با عراق

طعنه تند به وین رونی: به درد تفریح می‌خوری نه فوتبال!

گارسیا لارا: بلایی که لاپورتا سرم آورد را فراموش نمی‌کنم

ساعی: یک مدال تا قهرمانی فاصله داریم

بازگشت دو ستاره خارجی پرسپولیس به ورزشگاه آزادی

خطیر: باشگاه ها باید بتوانند درآمد داشته باشند؛ حق پخش باید به باشگاه ها پرداخت شود

خطیر: وی ای ار و ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از جمله اقدامات آقای تاج بود

خطیر: موفقیت فصل گذشته استقلال کار تیمی کادرفنی و اعضای تیم بود

خطیر: خیلی از افراد با لابی سیاسی مدیرعامل می شوند

خطیر: شما مدام سوال حاشیه ای می پرسید و متلک می اندازید

تمرینات شمس‌آذر همچنان زیر نظر مهاجری!

محمد هاشمی: نمی‌توان مملکت را بر اساس عقاید متضاد اداره کرد

پایتخت‌نشینان در رؤیای مکران

قدرت‌نمایی تکاوران سپاه در رزمایش مقابله با نفوذهای تروریستی در غرب کشور

اعضای شورای مرکزی دوره چهاردهم حزب موتلفه انتخاب شدند

هاشمی: بخاطر آیت الله منتظری از پدرم سیلی خوردم/ کرباسچی: آیت الله هاشمی پایان جنگ را با امام حل کرد

حقیقت‌پور: اگر قرار بود وفاق ملی دو طرفه باشد، الان نباید 3 وزیر پزشکیان در معرض استیضاح قرار می‌گرفتند

دیدار احمدیان با علی‌اف در باکو

محسن رضایی: حوادث سوریه نتیجه بی‌توجهی به نیروی ایمان و اراده بود

اسامی اعضای شورای مرکزی دوره چهاردهم حزب موتلفه اسلامی اعلام شد

پزشکیان: توسعه بدون آب، سرابی بیش نیست

واکنش سعید ابوطالب به دعوای جنجالی «شام ایرانی» بعد از 4 سال!

«چمدان» پنجمین فیلم پربیننده نتفلیکس شد

چند فیلم در جشنواره فجر 43 به نمایش درمی آیند؟

دیالوگ‌هایی از سینما که وارد مکالمات روزمره ما شدن

ابراز علاقه مصطفی مستور به آثار محسن چاوشی

پیش‌بینی هوای تهران طی پنج روز آینده اعلام شد

ثبت‌نام و انتخاب‌رشته بر اساس سوابق تحصیلی سال 1403 آغاز شد

وزیر نیرو: امکان قاچاق سوخت از داخل مخازن نیروگاه‌ها وجود ندارد

بیشترین و کم‌ترین قبولی‌ها در آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه

فروش اعتباری موتورسیکلت‌ ویژه دارندگان "هنرکارت" آغاز شد

هوش مصنوعی «جمینای» اواخر سال جاری به تلویزیون‌های گوگل می‌آید

سوربیتول و مانیتول؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها

جدیدترین توضیح درباره ماجرای «هفتک»

سرمقاله فرهیختگان/ ترامپ پروپراگماتیست

سرمقاله صبح نو/ وسوسه‌های عثمانی گرایی

تأثیر ترامپ بر بازارهای جهانی؛ واقعیت یا بزرگنمایی؟

توضیحات نایب رییس کمیسیون اقتصادی در خصوص موضوع دستمزد ناعادلانه کارگران با توجه به تورم

لایحه اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو به دولت می‌رود

54.2 میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

قضاوت چهار داور ایرانی دربسکتبال انتخابی کاپ آسیا 2025

عجله عجیب یووه؛ آرائوخو را این هفته می‌خریم!

واکنش رسمی دولت اسپانیا به پرونده اولمو

دفاع جالب از رونالدو؛ النصر مثل اروپاست!

ضرر نیمار به عربستان 2 برابر ارزش لیگ ایران