راه ترقی

آخرين مطالب

گاز لنت ترمز می‌تواند سمی‌تر از دود خودروهای گازوئیلی باشد دانش

گاز لنت ترمز می‌تواند سمی‌تر از دود خودروهای گازوئیلی باشد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا انجام شد، نشان داد که ذرات میکروسکوپی منتشر شده از انواع خاصی از لنت‌های ترمز معمولی می‌توانند سمی‌تر از ذرات موجود در اگزوز خودروهای گازوئیلی باشند.
 این تحقیق نشان می‌دهد که غلظت بالاتر مس در برخی از لنت‌های ترمز با افزایش اثرات مضر روی سلول‌های حساس ریه افراد در نتیجه تنفس ذرات همراه است.
به نقل از ساینس‌دیلی، قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از خودروها و کامیون‌ها مدت‌هاست که با افزایش خطر بیماری‌های ریوی و قلبی مرتبط دانسته شده است. با این حال، در حالی که در گذشته توجه عمدتا بر انتشار گازهای خروجی متمرکز شده بود، ذراتی نیز از فرسودگی لاستیک، جاده و لنت ترمز در هوا منتشر می‌شوند که عمدتا توسط قانون در نظر گرفته نشده است.

این منابع آلودگی «غیر اگزوزی» اکنون مسئول اکثر انتشارات ذرات معلق خودروها (PM) در بریتانیا و بخش‌هایی از اروپا هستند و گرد و غبار ناشی از ترمز عامل اصلی آنها است.
دکتر جیمز پارکین (James Parkin)، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد که حرکت به سمت خودروهای برقی، این مشکل را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد: مردم به طور کلی آلودگی خودروها را ناشی از لوله‌های اگزوز می‌دانند و تصور می‌کنند که وسایل نقلیه الکتریکی آلایندگی صفر دارند. با این حال، خودروهای الکتریکی همچنان ذرات معلق را به دلیل اصطکاک و فرسودگی جاده و لاستیک‌ها تولید می‌کنند.
ما می‌خواستیم بفهمیم که چگونه انواع مختلف ترکیب شیمیایی لنت‌های ترمز بر سمیت ذرات منتشر شده تاثیر می‌گذارند و این ممکن است برای سلامت افراد چه معنایی داشته باشد.
دانشمندان یک مطالعه عمیق را انجام دادند که اثرات این ذرات بر سلامت ریه را از چهار نوع مختلف لنت ترمز با ترکیبات شیمیایی متفاوت بررسی می‌کرد. لنت‌های کم فلزی، نیمه فلزی، آلی غیرآزبستی و هیبریدی-سرامیکی از این دست بودند. محققان به‌ویژه به کوچک‌ترین ذرات علاقه‌مند بودند؛ ذراتی که 30 برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان هستند.
این ذرات ریز می‌توانند راه خود را به جایی فراتر از راه‌های هوایی فوقانی پیدا کنند و عمیق‌تر به کیسه‌های هوایی ظریف ریه نفوذ کنند و امکان تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را به جریان خون و از آن دچار مشکل کنند.
ذرات لنت ترمز با استفاده از تجهیزات تخصصی جمع‌آوری شدند. در آزمایشگاه، محققان ساوتهمپتون از نمونه‌هایی از سلول‌ها از پوشش ریه استفاده کردند و آنها را در معرض ذرات ریز قرار دادند تا اثرات آن مانند استرس اکسیداتیو، التهاب یا مرگ سلول‌ها را اندازه‌گیری کنند.
نتایج نشان داد که در میان چهار نوع لنت ترمز، لنت‌های ارگانیک غیرآزبستی، بیشترین تاثیر را از نظر القای التهاب و سایر نشانگرهای سمیت داشتند و برای سلول‌های ریه انسان سمی‌تر از ذرات گازوئیل بودند. لنت‌های سرامیکی دومین مورد از نظر شدت سمی بودن بودند. نکته مهم این است که هر دوی آنها حاوی غلظت بالایی از مس هستند و آزمایش‌های بعدی با حذف این مس نشان‌دهنده سمیت کمتر بود.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که کاهش محتوای مس در لنت ترمز می‌تواند به کاهش برخی از اثرات مضر ذرات خودرو کمک کند.
پروفسور متیو لوکسام (Matthew Loxham)، ناظر پروژه می‌گوید: این تحقیق پیامدهای مهمی برای سلامت و سیاست‌های آینده دارد، زیرا با تغییر از خودروهای دیزلی و بنزینی به خودروهای الکتریکی، انتشار ذرات غیر اگزوز باقی می‌ماند. انتشار گازهای غیر اگزوز می‌تواند در طول زمان افزایش یابد، زیرا خودروهای الکتریکی سنگین‌تر از خودروهای موتور احتراقی هستند و باعث ایجاد اصطکاک بیشتر می‌شوند.
محققان تاکید می‌کنند که در حالی که وسایل نقلیه الکتریکی هیچ آلاینده‌ای از اگزوز تولید نمی‌کنند، اما بدون انتشار نیستند و اثرات ناشی از انتشار گاز وسایل نقلیه لزوما پس از برقی شدن کامل ناوگان خودروها، به طور کامل حذف نمی‌شود. آنها می‌گویند که قوانین فعلی که بر انتشار گازهای خروجی ذرات معلق تمرکز دارند، ممکن است برای کاهش اثرات آلودگی بر سلامتی در آینده ناکافی باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1032629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: دهک‌های پایین نباید مالیات بر ارزش افزوده بدهند

فعال کارگری و کارشناس بازار کار: دستمزد کارگران باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد

همتی: بدنبال ورود جدی بخش خصوصی به اقتصاد هستیم

کارشناس بازار سرمایه: همه در ایران رانت‌جو شده‌اند

قیمت زعفران دست‌نیافتنی‌تر شد

پیش بینی قیمت دلار 2 اسفند 1403

مقابله با گردش مالی چند هزار میلیاردی قمار در فضای مجازی

در گلزنی فقط مسی در سطح صلاح است

سیتیزن‌ها درس نگرفتند؛ کری‌خوانی با وینی در برنابئو

فریاد پرسپولیس؛ تاریخ دربی نباید تغییر کند!

تارتار: شوک خوبی به مس رفسنجان وارد شد

انتخابات هیئت فوتبال تهران قبل از فدراسیون

وینی را ترجیح می‌دهم، بلینگام فیک و عقده‌ای است!‏

هیه‌رو در تهران: نکونام کجاست؟

خطیبی کارخانه عوض کرد؛ رسول مدیرعامل جدید سایپا

بازگشت بارسا به پیراهن سنتی با تغییر مدرن

ماموریت غیرممکن سیتی؛ رئال در برنابئو حذف نمی‌شود!

رهبر انقلاب در دیدار امیر قطر: منتظر اقدام قطر برای بازگرداندن مطالبات ایران هستیم

بیانیه قطر درباره دیدار امیر این کشور با رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با زیاد نخاله: حماسه‌ی مقاومت در غزه یک آیت الهی است

رئیس مجلس: جنایات رژیم صهیونیستی در عصر تمدن بشری، انسانیت را به مرز سقوط رساند

درصدد هستیم فرزندان شهدا در صندوق قرض الحسنه شاهد عضو شوند

تفاهم‌نامه ساماندهی 20هزار مسکن ویژه خانواده شهدا و ایثارگران

بالاخره پا باید زیر پتو باشه یا رو پتو؟!

مرحوم منوچهر والی زاده چگونه وارد کار دوبلاژ شد

چهره ها/ استوری غم‌انگیز هوتن شکیبا برای منوچهر والی‌زاده

بخش‌هایی از دوبله منوچهر والی زاده در پدرخوانده 3

آهنگ زیبای «خوش به حالت» از ایوان بند

ترانه «عشقم» از ناصر زینعلی را بشنوید

تدوین برنامه پنج ساله کاهش تصادفات شهری

برخورد مینی‌بوس با تریلی 11 مصدوم بر جا گذاشت

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: سازمان تأمین اجتماعی ورشکسته نشده است

مصدومیت 5 نفر بر اثر حادثه حریق یک ساختمان

نظام پزشکی تهدید کرد؛ هشدار برای لغو قرارداد پزشکان با تامین اجتماعی

زنده‌گیری 7 میمون سرگردان که وارد خانه‌های مردم شده بودند

با حرکت دادن دست در هوا دستگاه‌ها را کنترل کنید!

دل عاشق به پیغامی بسازد!

موانع توسعه مناسبات تهران-پکن

پهلوی با اینترنت به مونیخ رسید!

مشکلات اقتصادی چاره دارد، اگر حامیان حاشیه‌ساز دولت بگذارند

اعتراض کیهان به «هم‌جبهه دانستن تندروها و ترامپ»

قالیباف بر سر دوراهی پاستور و تندروها

کاهش سهم CNG در سبد سوخت و بحران واردات بنزین

ماجرای داروغه‌های ناتینگهام در اقتصاد ایران؛ منشا تورم امروز کجاست؟

تا 200 میلیون تسهیلات بدون ضامن ویپاد

دو خبر مهم برای متقاضیان خودرو

جزئیاتی درباره خرید در طرح جدید کالابرگ

مشایخی: هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنیم، امیدواریم وزیر ورزش به وعده هایش را عملی کند

لوکمن مقابل گاسپرینی ایستاد؛ به‌خاطر تیم خطر کردم

داور منفور رئال: خانواده‌ام را تهدید کرده‌اند!‏